این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی
، جلد ۹، شماره ۱۷، صفحات ۱۲۳-۱۳۱
عنوان فارسی
موانعِ ارزیابی و ارزشگذاری اجرای موسیقی
چکیده فارسی مقاله
اجرای صحیح و آگاهانه، آنگونه که از سوی جامعۀ موسیقی درخواست میشود، همواره یکی از دغدغههای نوازندگان در حال تحصیل علمی این رشته بوده است. در راستای تحقق این امر ارزیابی و ارزشگذاری اجراهای موسیقی توسط اساتید شاید یکی از مهمترین ابزار آموزشیِ دانشگاهی برای تمیزدادن اجرای صحیح و ناصحیح در جهت الگوبرداری و آموزش نوازندگان است؛ اما آیا ارزیابی کمّی موسیقی و متعاقب آن نمرهدهی به اجرای موسیقی ممکن است؟ اگر ممکن است بر اساس کدام معیار؟ نحوۀ ساخت موسیقی، تبدیل آن به متن، یا بهطور عمومی همان نتنوشت و بازخوانی و اجرای آن، وابسته به عواملی است که با معیارهای سنجش دقیق با رویکرد علمی دانشگاهیِ حال حاضر کمتر مطابقت دارد. همچنین علاوه بر اثر موسیقی که همانند موجودی زنده دارای ثابتها و متغیرهایی است، در سوی دیگر این مسئله نوازنده، آهنگساز و مخاطب قرار دارند که آ نها نیز دارای پیچیدگیهایی ذهنی و جسمی هستند که در افراد و در شرایط گوناگون به درجات متفاوت در ارزشگذاری اجرای موسیقی مؤثر هستند. پس از بررسی مسائلی پیرامون کرانههای اثر هنری، آگاهی و اختیارات مخاطب و اجر اکنندۀ موسیقی در مورد اثر و استدلال در مورد امکان ارزیابی دقیق آثار و اجراهای موسیقی از روی نتنوشت، دیدگاهی متفاوت نمایان میشود که راهحلهایی جدید برای ارزیابی اجرای موسیقی میطلبد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تفسیر نتنوشت، ارزیابی، ارزشگذاری، ترجیح، سیالیت،
عنوان انگلیسی
Obstacles in the Assessment & Valuation of Music Performance
چکیده انگلیسی مقاله
The accurate and conscious performance, as desired by the music community, has always been one of the major concerns of the players engaged in the scientific and academic acquisition of this field. To achieve this, the assessment and valuation of music performances by the professors and professionals can be noted as the most important academic means in order to distinguish between accurate and inaccurate performance in line with providing patterns and training the players. However, is it possible to assess music in a quantitative manner followed by marking its performance? If positive, based on which criteria and standard? Composing music and translating it into text, or in general, scores and revising and performing it depend on factors which are less adaptable to the current scientific-academic approaches of the date. In addition to the impact by the music that has constants and variables --just like a living phenomenon-- we have the player, the composer and the audience on the other hand, each with their intellectual and physical complications that can affect the valuation of music performance at different levels.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حمیدرضا دیبازر |
مربی گروه آموزشی موسیقی، دانشکدۀ موسیقی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
فرزاد حاجیهاشمی |
کارشناس ارشد نوازندگی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://dam.journal.art.ac.ir/article_684_6bc4d4ed9d140636897e190aa1c6e59b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-1358527.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات