این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان
، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۵۲-۶۰
عنوان فارسی
تاثیر آموزش مقابله با استرس براسترس ادراک شده و سبک مقابله با استرس در دانشجویان پزشکی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دانشجویان پزشکی عوامل تنشزای وسیعی را تجربه میکنند که بالقوه تاثیرات وخیمی در عملکرد تحصیلی دانشجویان اعمال خواهد کرد. به تبع نوع رشته تحصیلی این عوامل تنش زا در موارد متعددی قابل تغییر نبوده بلکه لازم است توانمندی دانشجویان در مقابله با استرسورها ارتقاءیابد. در این پژوهش تلاش شده که اثر بخشی آموزش مهارت مقابله با استرس (بعنوان بخشی از کوریکولوم آموزشی مهارتهای زندگی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان) بر میزان استرس ادراک شده و سبک مقابله با استرس در دانشجویان و همچنین ماندگاری تاثیر آموزش مورد ارزیابی قرار بگیرد. مواد و روش ها: مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد و حجم نمونه 35 نفر و شامل تمام دانشجویان ترم دوم پزشکی بود. نمونهگیری به روش سرشماری انجام شد. آموزش مقابله با استرس طی چهار جلسه دو ساعته (طی چهار هفته متوالی) ارائه شد. ارزیابی توسط پرسشنامه استرس ادراک شده (14 ماده ای) PSS-14 و پرسشنامه مقابله با شرایط پراسترس، فرم کوتاه (CISS_21) در چهار مقطع قبل و بلافاصله بعد از اتمام کلاسها، سه و شش ماه بعد از مداخله انجام شد. دادهها وارد نرم افزار آماریSPSS -17 شده و با استفاده از آزمون های تی زوج و آنالیز واریانس یک طرفه و تست تعقیبی توکی تحلیل آماری شد. یافته ها: میانگین استرس ادراک شده دانشجویان قبل از آموزش 42/33 بوده ولی این میزان پس از یک ماه به 70/32، پس از سه ماه به 50/31 و در ماه ششم پس از آموزش به 22/29 کاهش یافت. البته این تغییرات تنها بین مرحله قبل از آموزش و شش ماه پس از آموزش معنی دار بود (012/0=P). سبک غالب مقابله با استرس در تمام مراحل مسئله مدار بود ولیکن تغییرات انواع سبک ها در مراحل مختلف معنی دار نبود. بحث و نتیجه گیری: در این مطالعه کاهش میزان استرس ادراک شده دانشجویان را میتوان به آموزش نسبت داد ولی نقش عوامل مداخله گر را نیز باید در نظر داشت. عدم تغییر سبک های مقابله ای پس از آموزش در دانشجویان می تواند مرتبط به کوتاهی دوره آموزش ونقص محتوای آموزش باشد.بنظر میرسد عوامل دیگری از قبیل مقطع تحصیلی دانشجویان و اجباری بودن آموزش نیز در نتایج فوق دخیل باشد. لذا پس از مطالعات بیشتر، تغییر در کوریکولوم آموزشی مهارتهای زندگی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان ضروری میباشد. کلمات کلیدی: دانشجوی پزشکی، مهارتهای زندگی، مقابله با استرس، استرس ادراک شده، سبک مقابله با استرس. وصول مقاله:21/2/92 اصلاحیه نهایی:6/3/93 پذیرش:20/3/93
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The impact of stress management training on the copping style and perceived stress in medical students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Medical students experience a high level of stress, with potential adverse consequences on their academic performance. Stressors cannot be modified in numerous cases but students' abilities to cope with stressors should be upgraded. In this study, we investigated the effect of stress management training (As part of the Life Skills Curriculum in Kurdistan University of Medical Sciences) on perceived stress, coping style in medical college students and also persistence of the effect of training. Material and method: This was a quasi-experimental study (before and after). The sample size was 35 medical students and included all of the second semester medical students. Sampling method was census. Stress management training included four two-hour sessions for four consecutive weeks. Assessment was carried out by use of Perceived Stress Scale (PSS-14) and Coping Inventory for Stressful Situations (CISS-21) in four steps (before, immediately, 3 and 6 months after classes). Collected data were entered into SPSS17 software and analyzed by paired t-tests., ANOVA and Tukey post hoc test. Result: Before training, the mean value for perceived stress among students was 33.42 which decreased to 32.70, 31.50 and 29.22, after one, three and six months after training, respectively. We found significant differences in perceived stress only between the stages conducted before training and six months after training. (P-Value: 0.012). The dominant style of copping with stress in all periods was that of problem oriented but changes in a variety of styles in different periods were not significant. Conclusion: In this study, reduced perceived stress can be related to the training, but the role of confounding factors should be kept in mind. Lack of change in the students´ coping style after training can be attributed to short-term training and defective contents of the training. It seems that other factors such as students’ level of education and compulsory training can interfere with the results of this study. Therefore, further studies are required to carry out alterations in the life skill curriculum in Kurdistan University of medical sciences. Key word: Medical student, life skills, Stress management, Perceived stress, Copping style with stress. Received: May 11, 2013 Accepted: Jun 10, 2014
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرضیه مقدم | maziyeh moghadam
psychiatry dept., kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran.
گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیمارستان قدس، سنندج، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)
ثریا رشیدزاده | soraya rashidzadeh
general practitioner, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran.
پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)
نرگس شمس علیزاده | narges shamsalizadeh
psychiatry dept., social determinants of health research center, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran
گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت روان ،دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
بدیعه فلاحی | badieh fallahi
medical student, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran.
دانشجوی پزشکی، واحد تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-459&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات