این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
پژوهش در سلامت روانشناختی
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۱۰۶-۱۲۰
عنوان فارسی
ساخت و بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس مقدماتی خودگزارشی مشکلات سلامتروان شناختی نوجوانان در ایران
چکیده فارسی مقاله
در هر جامعهای سلامتروان نوجوانان از اهمیت ویژهای برخوردار است و تامین بهداشت روانی به آنان کمک میکند تا از نظر روانی و جسمی سالم و نقش اجتماعی خود را بهتر ایفا کنند. هدف از پژوهش حاضر، ساخت مقیاس خودگزارشی مشکلات سلامتروانشناختی دانش آموزان متوسطه دوم بود. برای این منظور خزانۀ آیتمی با 200 آیتم تهیه شد و پس از ویرایش اولیه، 119 آیتم جهت قرار گرفتن در نسخۀ مقدماتی مقیاس انتخاب شد. جامعه آماری در این پژوهش دانشآموزان مدارس متوسطۀ دوم شش استان البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس و خراسان رضوی بود. نمونه دربرگیرنده 642 نفر از دانش آموزان بودند که بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس نشان داد بهترین راهحل عاملی هماهنگ با چهارچوب نظری برای این مقیاس، ششمؤلفهای است. دامنه ضرایب همسانی درونی (آلفای کرونباخ) مولفههای استخراجی در نسخه مقدماتی مقیاس سلامتروانشناختی کودکان بین 63 /0 (رفتارهای ایذایی) تا 85 /0 (نقص در انجام تکالیف تحصیلی، خودگردانی، نقص توجه و بیشفعالی، و خودآسیبرسانی) است. در مجموع، مقیاس خودگزارشی مشکلات سلامتروانشناختی دانشآموزان متوسطه دوم، از شایستگیهای روانسنجی نسبی برخوردار است و میتوان از آن برای سنجش مشکلات هیجانی نوجوانان ایرانی با اهداف بالینی و پژوهشی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامت روانشناختی، دانش آموزان، ابزارسازی
عنوان انگلیسی
Development and Psychometric Properties of Preliminary Version of Mental Health Scale (Self-Report form) for Adolescents in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Adolescents' mental health is important in any society and protecting their mental health help them to be mentally and physically healthy adult who can play their social role as they should. The present study aimed to develop a self-report scale for high school student's mental health. A pool item of 200 items was developed and after the first edition, 119 items were selected for preliminary scale. The target population of the present study was high school students of Alborz, Kermanshah, Eastern Azerbaijan, Sistan & Baluchestan, Fars, and Khorasan Razavi in 2016-17. The sample includes 642 students who were selected by random sampling. Explanatory Factor analysis with varimax rotation indicated six-factor structure as the simplest factorial solution which consisted with theoretical background. In addition, all the subscale had good reliability which ranged between 0.63 (for disruptive behavior) to 0.85 (for academic achievement deficit, self-regulation, attention deficit/hyperactivity disorder, and self-harm). In general, results showed good psychometric properties for this mental health scale among high school students. This scale could be used for assessing behavioral and emotional problems for clinical, or research aims among adolescents in Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
psychological health, students, test development
نویسندگان مقاله
سعید اکبری زردخانه | Saeed Akbari Zardkhaneh
Shahid beheshti university
دانشگاه شهید بهشتی، گروه روانشناسی کاربردی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
نادر منصور کیمیایی | Nader Mansurkiaie
معاونت پیشگیری قوه قضاییه
علیمحمد زنگانه | Alimohammad Zanganeh
دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران.
مجتبی مهدوی | Mojtaba Mahdavi
روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران
شیرین اوسانلو | Shirin Osanloo
محسن جلالت دانش | Mohsen Jallalat-Danesh
سیامک طهماسبی گرمتانی | Siamak Tahmasbi Garmtani
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی
مسعود زارعیان | Masoud Zarei
سید عینالله طیموری فرد | Seyyed Eynollah Teymourifard
روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد قم
نشانی اینترنتی
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3774-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات