این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش ها و سیاست های اقتصادی، جلد ۲۶، شماره ۸۸، صفحات ۱۰۷-۱۵۰

عنوان فارسی تأثیر مصرف بر رفاه انسان: چالشی در برابر اقتصاد متعارف
چکیده فارسی مقاله نظریه‌های اقتصاد متعارف بیان می‌کنند که افزایش مصرف می‌تواند رفاه (هم رفاه عینی و هم رفاه ذهنی) افراد را افزایش دهد اما مطالعاتی که اخیرا توسط اقتصاددانان شادکامی انجام شده‌اند خلاف آنرا بیان می‌کنند. در واقع مطالعات در این حوزه نشان می‌دهند که اگر افراد پول خود را صرف خریدهای تجربه‌ای کنند رفاه ذهنی بیشتری را به‌دست می‌آورند. اما تقسیم‌بندی مصارف براساس تجربه‌ای و مادی منجر به عدم توجه به انگیزه اصلی انجام مصارف می‌شود. برای پرهیز از این مشکل، در این مقاله مصارف افراد براساس انگیزه‌ی انجام آن‌ها به شش گروه مختلف تقسیم شده و سپس با کمک مشاهدات و داده‌های به‌دست آمده از تکمیل پرسش‌نامه توسط ساکنین بالای 20 سال شهر تهران و با استفاده از آزمون­ t تک نمونه­ای و رگرسیون چند متغیره در نرم­افزار SPSS22 تأثیر مصرف بر رفاه افراد به لحاظ تجربی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهند که اولاً، استفاده­ صرف از شاخص­های ذهنی و یا عینی رفاه به تنهایی نمی­تواند بینش مناسبی از وضعیت جامعه بدهد چرا که به خوبی این امکان وجود دارد که این شاخص­ها تحت تأثیر برخی متغیرها، از یکدیگر فاصله بگیرند. ثانیاً، برخلاف عقیده­ی برخی اقتصاددانان، مبنی بر این‌که مصرف بیشتر برای افزایش رفاه جامعه ضروری است، همه­ی انواع مصرف نه تنها نمی‌توانند رفاه ذهنی افراد را افزایش دهند، بلکه ممکن است در تأمین نیازهای اساسی افراد هم ناتوان باشند. از این‌رو به نظر می­رسد که لازم است تحقیقات بیشتری در این حوزه انجام شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفاه ذهنی، رفاه عینی، مصرف

عنوان انگلیسی Impact of Consumption on Human welfare: A Challenge faced by Conventional Economics
چکیده انگلیسی مقاله Theories of conventional economics say that the increase in consumption can increase the welfare (both objective welfare and subjective welfare) of individuals, but recent studies, which have been done by the economists of happiness found the opposite results. In fact, studies in this area show that if people spend their money on experiential purchases, they will get more subjective welfare. But the categorization of costs based on experiential and material leads to a lack of attention to the main motive for the consumption. In order to avoid this problem, in this paper, the expenditures of people is divided into six different groups based on their motivation and then, with the help of observations and data obtained from the completion of the questionnaires by residents over 20 years of age living in Tehran and by using one sample T-test and multivariate regression in SPSS22 software, the effect of the consumption on the welfare of individuals has been studied empirically. The results of this research show that, firstly, the mere use of subjective or objective indicators of welfare alone cannot give adequate insight into the state of the society, because it is possible that under the influence of some variables, these indicators diverge. Secondly, contrary to the beliefs of some economists that more consumption is essential for increasing the welfare of the society, all forms of consumption not only cannot increase the subjective welfare of individuals but also maybe incapable of satisfying the basic needs of individuals. Therefore, it seems that more research is needed in this area.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله subjective welfare, objective welfare, consumption

نویسندگان مقاله محمود مشهدی احمد | mahmoud mashhadiahmad
دانشکده اقتصاد- دانشگاه تهران

نساء عباسی | nesa abbasi
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://qjerp.ir/browse.php?a_code=A-10-2080-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1345/article-1345-1361101.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات