این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
پژوهش های ادبیات تطبیقی
، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۱۰۴-۱۲۴
عنوان فارسی
بررسی تطبیقی ظرفیتهای بازیسازی از ارداویرافنامه در مقایسه با متن و بازی دوزخ از کمدی الهی دانته
چکیده فارسی مقاله
در مقاله ی پیشرو هدف این است که با بررسی توأمان بخش دوزخ از متن کمدی الهی دانته و بازی اقتباسی از آن، ظرفیتها و روند تحولات متن ادبی در تبدیل به بازی رایانه ای بررسی شده و به روش توصیفی- تحلیلی به این سؤال اصلی پاسخ داده شود که ارداویرافنامه از ادبیات کلاسیک فارسی با توجه به شباهتهای ساختاری و محتوایی با کمدی الهی، چه قابلیت هایی برای بازتولید در قالب یک بازی رایانه ای خواهد داشت. با این توصیف، از بررسی همزمان بازی و متن دوزخ و مقایسه ی ارداویرافنامه با آن، میتوان نتیجه گرفت که چارچوب داستانی هر دو اثر ادبی مشابه است و روایت ارداویرافنامه نیز با تقویت کشمکش، تعلیق و خردهروایت های مکمل، ظرفیت تبدیل شدن به داستان مناسب بازی اقتباسی را دارد. قهرمانان هر دو متن، ویژگی های مشترکی دارند و همانند بازی دوزخ، میتوان شخصیت ها را در ارداویرافنامه از وجه توصیفی و منفعل، خارج کرده و با ایجاد کارکرد و ارتباطات فعال، به شخصیتهایی مطلوب برای بازی اقتباسی تبدیل نمود. همچنین فضا و مکان که در متن دانته مفصل توصیف شده و در بازی اقتباسی به شکلی وفادارانه بازتولید شده است، در ارداویرافنامه نیز به لحاظ کیفی و کاربرد بیان نمادین، قابلیت تصویرسازی مشابهی داشته و این ظرفیت را دارد که با تقویت کمّی و گسترش توصیف و تصویر مکانی، به بستری مناسب برای خلق یک بازی رایانه ای اقتباسی چند مرحلهای تبدیل شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دوزخ، کمدی الهی، ارداویرافنامه، بازی رایانهای، اقتباس.
عنوان انگلیسی
A Comparative Study of Playing Capacities from Ardavirafname Compared to the Text and Play of Inferno from the Dante Divine Comedy
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this article is to investigate the capacities and trends of the literary text in the transformation into a computer game by analyzing the descriptive-analytical method by examining the part of inferno from the text of Dante's Divine Comedy and its adaptation game. The main question to answer is that the Ardavirafname of Persian classical literature, given the structural and content similarities with the Divine Comedy, will have the capabilities to reproduce in the form of a computer game. With this description, it is possible to conclude from the simultaneous review of the game and the text of inferno and to compare the artifacts with it, it can be concluded that the fictional framework of both the literary works is similar, and the narrative of the artifacts is also reinforced by the struggle, suspension, and complementary narratives, The ability to become a fitting story of the game is adapted. The heroes of both texts have common characteristics and, like the game of inferno, one can remove the characters in a descriptive way, and by turning the function and the active connections into desirable characters for an adaptation game. The space and place described in Dante's text and detailed in the adaptation game is faithfully reproduced, and in terms of both qualitative and symbolic expressions, the visualization function has the same capability and has the capacity to be amplified and expanded descriptions and spatial images are becoming an appropriate place to create a multi-stage adaptive computer game.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا پورشبانان | alireza pourshabanan
Assistant Professor, faculty member at Art University of Tehran.
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران
امیرحسین پورشبانان | Amirhossein Pourshabanan
Master's degree in Art Research, Islamic Azad University, Najaf Abad, Isfahan
دانشجوی کارشناسی ارشد
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-11541-3&slc_lang=fa&sid=12
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1352/article-1352-1361116.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات