این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۸۷-۱۰۸

عنوان فارسی مدلسازی یادگیری بین‌سازمانی قابلیت‌های مدیریت پروژه در پروژه‌های بین‌المللی صنعت نفت ایران
چکیده فارسی مقاله امروزه تقاضا برای یادگیری قابلیت‌های مدیریت پروژه به عنوان یکی از منابع اصلی ایجاد مزیت رقابتی در سازمان‌ها، به شدت رو به افزایش است. یکی از راه‌های یادگیری قابلیت مدیریت پروژه، یادگیری از دیگر افراد یا سازمان‌ها است. سازمان‌هایی که در حال همکاری و مشارکت‌ با یکدیگر هستند، دانش خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و از هم یاد می‌گیرند. پژوهش حاضر با هدف بررسی فرآیند یادگیری بین‌سازمانی قابلیت‌های مدیریت پروژه و عوامل مؤثر بر آن انجام شده است. بدین منظور، پس از انجام مطالعات اکتشافی، مدل نظری یادگیری بین‌سازمانی قابلیت‌های مدیریت پروژه تدوین و فرضیه‌های پژوهش حاضر مبتنی بر این مدل طراحی گردید. سپس داده‌های بدست آمده از 34 واحد سازمانی فعال در زمینۀ مدیریت پروژه در دو کنسرسیوم بین‌المللی صنعت نفت ایران تجزیه و تحلیل و با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری روابط میان متغیرهای تحقیق بررسی شده است. شاخص‌های برازش مدل و ضرایب تأثیر بین متغیرها بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده، اکثراً نشان از برازش بسیار خوب و رابطۀ بسیار قوی بین مؤلفه‌های مدل دارد. در نهایت ضمن ارائۀ نتایج و دستاوردهای تحقیق، پیشنهاداتی جهت استفادۀ صنایع پروژه‌محور کشور به منظور ترغیب یادگیری بین‌سازمانی قابلیت‌های مدیریت پروژه به همراه پیشنهاداتی برای پژوهش‌های آتی ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Modeling Project Management Capabilities Inter-Organizational Learning in Iran's International Petroleum Projects
چکیده انگلیسی مقاله The diversity of the skills required in project management and the demand for learning them as one of the main sources of competitive advantage in organizations is growing. One of the ways to learn project management capabilities is through other organizations and people. Inter-organizational learning is the way in which different organizations in an alliance collaborate, share knowledge, and learn from one another. This research focuses mainly on project management capabilities inter-organizational learning process and also on factors affecting it. By using explorative studies, a theoretical model for project management capabilities inter-organizational learning is developed and research hypotheses are formulated based on this model. The data collected from 34 organizational units responsible for different project management functions in two international consortiums of Iran petroleum industry is analyzed and then by using the structural equation modeling, the relationships between research variables are tested. Fitting indices of the model and impact factors between variables resulted from data analysis mostly shows acceptable fit and very strong relationship between components of the model. Finally, suggestions to be used by project based organizations as well as suggestions for future studies are presented along with research results.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجتبی عزیزی | Mojtaba Azizi
دانش‌آموخته دکتری، گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

محمد حسین صبحیه | Mohammad Hosein Sobhiyah
دانشیار، گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

محمدرضا آراستی | Mohammad Reza Arasti
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران.

امیر البدوی | Amir Albadvi
استاد، گروه مدیریت سیستم‌ها و بهره‌وری، دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌ها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-28-18233-2&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-1361270.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات