این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۶۸-۷۶

عنوان فارسی بررسی جهت گیری مذهبی/اسلامی و ویژگی های شخصیتی دانشجویان بر اساس پنج عامل شخصیت(NEO)
چکیده فارسی مقاله هدف: با توجه به اهمیت جهت گیری مذهبی بر سلامت روان و ثبات آن تا دوران بزرگسالی، این مطالعه با هدف بررسی جهت‌گیری مذهبی/اسلامی و ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان بر اساس پنج عامل شخصیت (NEO) انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع توصیفی– تحلیلی بود. 272 شرکت کننده (مرد و زن) با دامنه‌ی سنی 18 – 28 سال به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای از دانشگاه اصفهان انتخاب و با استفاده از دو پرسشنامه: 1) پرسشنامه شخصیتی NEO، فرم کوتاه (NEO-FFI) و 2) پرسشنامه‌ی جهت‌گیری مذهبی اسلامی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که همه‌ی رگه های پنج عامل شخصیت به جز روان آزرده خویی با جهت‌گیری مذهبی رابطه دارند (01/0P <) و عامل گشودگی نسبت به تجربه، 11/0 از واریانس جهت گیری مذهبی را در دانشجویان پیش بینی می کند. همچنین بر اساس نتایج بدست آمده، جهت گیری مذهبی بین دو جنس تفاوت معنادار دارد (05/0p <). نتیجه گیری: در مجموع، یافته‌ها نشان می‌دهند که رگه‌های شخصیتی با جهت گیری مذهبی رابطه داشته و از بین آنها گشودگی نسبت به تجربه نقش مهم‌تری ایفا می کند. کلید واژه ها: جهت گیری مذهبی/اسلامی، پنج عامل شخصیت NEO، دانشجو. وصول مقاله :17/2/92 اصلاحیه نهایی:22/10/92 پذیرش:21/11/92
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جهت گیری مذهبی/اسلامی، پنج عامل شخصیت NEO، دانشجو.

عنوان انگلیسی Investigation of religious/Islamic orientation and traits of students’ personality on the basis of big five-factors of personality (NEO)
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Considering the importance of religion orientation in mental health and its stability up to adulthood, we performed this study to investigate religion/Islamic orientation and traits of students' personality on the basis of big five- factors of personality (NEO). Material and Method: This was a descriptive – analytical study. 272 subjects (men=128, women=144) between 18 and 28 years of age were selected by cluster sampling method and were assessed by means of two questionnaires: 1) Short – form of NEO- Personality Inventory and 2) Islamic-Religious Orientation questionnaire. SPSS software was used for data analysis. Results: The results of this study showed that all the traits of five factors of personality except for neuroticism had correlation with religious orientation (P< 0.01). Factor of openness to experience predicted 0.11 of religion orientation in the students. According to the results of this study, there was a significant difference in religion orientation between males and females (t= -2/21). Conclusion: In general in our study, the personality traits had correlation with religion orientation and among them openness to experience had a more important role. Key words: Religion orientation, Five- Factors of Personality NEO, Student. Received: May 7, 2013 Accepted: Feb 10, 2014
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اصغر زره پوش | asgar zerehpoush
master of clinical psychology, school of education and psychology, university of isfahan, isfahan, iran
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

محمد باقر کجباف | mohammad bagher kajbaf
psychology dept., school of education and psychology, university of isfahan, isfahan, iran.
گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

لیلا حشمتی فر | leila heshmatifar
bachelor of educational sciences, school of education and psychology, university of isfahan, isfahan, iran.
دانشجوی کارشناسی مدیریت برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

امیر حسین صادقی حسنیجه | amir hossein sadeghi hosnijeh
master of counseling, school of education and psychology, university of isfahan, isfahan, iran.
کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

حامد امیدی | hamed omidi
master of counseling, school of education and psychology, allameh tabatabaii university, tehran, iran.
کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-446&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات