این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۳۹۵-۴۰۶
عنوان فارسی
تبیین وضعیت موجود و انتظارات دانشجویان استعدادهای درخشان: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دانشجویان بهخصوص دانشجویان عضو استعدادهای درخشان، مشتریان اصلی و نیروی محرکه نظام آموزشی میباشند. هدف از اجرای این مطالعه تبیین شرایط ایده آل و انتظارات دانشجویان استعدادهای درخشان بود. روش: این مطالعه به روش کیفی و از نوع آنالیز محتوای کلاسیک بود. مطالعه در نیمه اول سال 1395 و بر روی 23 نفر از دانشجویان داوطلب استعداد درخشان انجام شد. نمونهگیری بهصورت حداکثر تنوع فرصتطلبانه؛ از طریق مرکز استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت. در مطالعه حاضر، جمعآوری دادهها به روش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گردید و دادهها با استفاده از روش تحلیل چارچوبی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: در این مطالعه کیفی در مجموع 23 مصاحبه انجام شد. پس از جمعبندی و ترکیب کدهای مشابه 118 تم، در 2 طبقه اصلی (عوامل مؤثر بر نارضایتی دانشجویان استعداد درخشان و راهکارهای حفظ نیروهای نخبه) جای گرفتند. در بحث مشکلات آموزشی؛ روش تدریس نامطلوب، ضعف منابع و امکانات آموزشی و همچنین در بحث مشکلات پژوهشی ضعف مدیریتی، کمبود اعتبارات و بودجه پژوهش بیش از سایر مشکلات توسط دانشجویان تأکید شده بود. ازنظر دانشجویان رسیدگی و اصلاح وضع آموزش و همچنین ساماندهی مدیریت نیروی انسانی از مهمترین اولویتها و راهکارهای حفظ نیروهای نخبه بود. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر که همگام با نتایج مطالعات داخلی و خارجی بود، بار دیگر لزوم توجه ویژه به نیازهای دانشجویان استعداد درخشان را بیش از پیش روشن کرد. دانشجویان علاوه بر مشکلات آموزشی، پژوهشی و خدمات رفاهی، مشکلات اقتصادی، اجتماعی را زمینهساز و علت مؤثر در نارضایتی نیروهای نخبه از وضع موجود و مهاجرت نخبگان میدانستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انتظارات، دانشجویان استعدادهای درخشان، فرار مغزها، مطالعه کیفی
عنوان انگلیسی
The Ideal Status and Expectations of the Gifted and Talented Students: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Gifted and talented students are the main customers and driving force of the education system, therefore, the existence of a permanent mechanism based on their demands, expectations, and problems seems necessary to improve the education system. Method: This qualitative study was done using conventional content analysis. The participants were 23 gifted and talented students of Tehran University of Medical Sciences, Tehran, in 2016. Sampling was performed using convenience sampling by the brilliant talent center of Tehran University of Medical Sciences, Tehran. Data were collected using a semi-structured questionnaire. Results: In this study, 23 interviews were conducted. Finally, 118 themes remained in two main categories (factors affecting talented students' satisfaction and the ways to prevent brain drain). Poor teaching methods and lack of educational resources were the most important educational problems. Weak management and lack of research funding were the most important research problems. In the students' point of view, improvement of teaching status and organization of human resources management are the most important priorities for the preservation of the elite forces. Conclusion: The results of this study that are consistent with the results of domestic and International studies, emphasize the importance of paying special attention to the expectations and demands of gifted and talented students. In addition to the educational, research and welfare services problems, socio-economic problems were also identified as a cause of brain drain.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Gifted and talented students, Qualitative study, Brain drain
نویسندگان مقاله
زهرا چراغی | Zahra Cheraghi
- Assistant Professor, Modeling of Non-Communicable Disease Research Center, Department of Epidemiology, School of Public Health, Hamadan University of Medical Science, Hamadan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی همدان
سحرناز نجات | Saharnaz Nedjat
Professor, PhD, Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Public Health, Knowledge Utilization Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران
پروین پاسالار | Parvin Pasalar
Professor, PhD, School of Medical, Department of Biochemistry, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران
ولی بایگی | Vali Baygi
MSc, Ph.D. Student, Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران
نگار سادات احمدی | Negar Sadat Ahmadi
Medical Student, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران
نشانی اینترنتی
http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-991-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/216/article-216-1362352.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات