این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۴۱۸-۴۲۷
عنوان فارسی
عوامل مؤثر بر شکلگیری یادگیری زائد در آموزشهای ضمن خدمت: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در دورههای آموزشی ضمن خدمت، همیشه تمام آنچه که آموخته میشود به محیط کار انتقال نمییابد؛ و بخشی از آن تحت تأثیر عواملی بهکار برده نمیشود. مطالعه ﺣﺎﺿﺮ باهدف تعیین عوامل مؤثر بر شکلگیری یادگیری زائد در آموزشهای ضمن خدمت انجام شد. روش: این پژوهش ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از رویﮑﺮد ﮐﯿﻔﯽ و روش تحلیل محتوی انجام شد. دادهها از طریق انجام ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻧﯿﻤﻪ ساختاریافته جمعآوری شد. ﺟﺎﻣﻌﻪ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ کارکنان و کارگران صنایع مس منطقه کرمان ﺑﻮد؛ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﻄﺢ اﺷﺒﺎع دادهﻫﺎ، 16 نفر از آنها بهصورت ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ با راهبرد نمونهگیری ملاک محور اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. دادهها به روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی مورد بررسی قرار گرفتند. روایﯽ یﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روشﻫﺎی بررسی ﺗﻮﺳﻂ اﻋﻀﺎء و ﭼﻨﺪ ﺳﻮیﻪ ﻧﮕﺮی ﻣﻨﺎﺑﻊ دادهﻫﺎ ﺗﻀﻤﯿﻦ ﮔﺮدیﺪ. یافتهها: عوامل مؤثر بر شکلگیری یادگیری زائد در سه طبقه، عوامل فردی (شامل ابعاد نگرش، آمادگی یادگیرنده، اخلاق حرفهای و انگیزه)، عوامل سازمانی (شامل ابعاد حمایت سازمانی، شرایط محیط کار) و عوامل آموزشی (نیازسنجی و ارزشیابی، استراتژیهای آموزشی و محتوای دوره) قرار گرفتند. نتیجه گیری: در نظر نگرفتن نگرش، انگیزه و اخلاق حرفهای شرکتکنندگان، عدم توجه به میزان آمادگی آنان برای یادگیری، عدم ارائه حمایتهای لازم، نبود امکانات و تجهیزات، عدم توجه به نیاز کارکنان و نتایج ارزشیابیها از مهمترین عواملی هستند که زمینه عدم کاربرد آموختهها را در محیط کار به وجود میآورند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effective Factors on the Formation of Scrap Learning in In-Service Training: A qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: In training courses, all the materials learned will not always be transmitted to the workplace because of some effective factors. The aim of this study was to determine the effective factors on the formation of scrap learning in in-service training. Method: This descriptive qualitative study was conducted using conventional content analysis. Data were collected using semi-structured interviews. The participants were all employees and workers of the copper industry in Kerman province. According to the data saturation level, 16 of them were selected using purposive sampling. Data were analyzed using qualitative content analysis. The validity of the research findings was confirmed using assessment methods by members and multi-stratified data sources. Results: The effective factors on the formation of scrap learning were classified into three categories: individual factors (attitude, learner readiness, professional ethics, and motivation), organizational factors (organizational support and working environment conditions), and educational factors (need assessment and evaluation, training strategies, and content of the course). Conclusion: Regardless of the attitude, motivation, and professional ethics of the participants, the lack of attention to their readiness for learning, lack of necessary support, lack of facilities and equipment, lack of attention to the employees' needs, and the results of evaluations are the most important factors that prohibit the application of the materials learned in the workplace.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ادیبه برشان | Adibeh Barshan
Ph.D. Department of Methods and Curriculum and Educational Programs, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشگاه تهران
سعید صفایی موحد | Saeid Safai Movahed
Assistant Professor, Department of Methods and Curriculum and Educational Programs, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشگاه تهران
ولی اله فرزاد | Vali Allah Farzad
Professor, Department of General Psychology, Islamic Azad University, Tehran Central Branch, Tehran, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
علیرضا کیامنش | Alireza Kiamanesh
Professor, Department of Counseling, Tehran University of Science and Technology, Tehran, Iran
دانشگاه علوم تحقیقات تهران
علی مقدم زاده | Ali Moghadam Zadeh
- Assistant Professor, Department of Methods and Curriculum and Educational Programs, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-996-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/216/article-216-1362354.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات