این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۴۲۸-۴۴۰

عنوان فارسی تبیین طرحواره‌های هیجانی (ESs) در روابط اجتماعی دانش‌آموزان کم‌توان جسمی: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: روابط اجتماعی، نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی و ارتقاء بهداشت روان دارد و بر سلامت جسمانی و بهزیستی روان­شناختی افراد تأثیر می‌گذارد؛ به‌طوری‌که افراد از طریق آن به ایجاد هویت می‌پردازند و خود را با جامعه ادغام می‌کنند. بر همین مبنا پژوهش کیفی حاضر با هدف تبیین طرح‌واره‌های هیجانی در روابط اجتماعی دانش­آموزان کم­توان جسمی موردبررسی قرار گرفت. روش‌: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی انجام شد. شرکت­کنندگان شامل 15 نفر از دانش­آموزان کم­توان جسمی مقطع متوسطه بود که در مدرسه صیاد شیرازی مشغول به تحصیل بودند. جمع‌آوری داده‌ها به روش نمونه‌گیری هدفمند بود و تا اشباع داده‌ها؛ یعنی زمانی که کدها و طبقات جدید به دست نیامد، فرآیند جمع­آوری داده­ها ادامه یافت. اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با رعایت محرمانه بودن اطلاعات و امکان ترک مطالعه در هر زمان که مایل بودند، جمع‌آوری شد، در مجموع 15 مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته انجام گرفت. مصاحبه­ها ضبط گردید و پس از پیاده‌سازی با روش تحلیل محتوا کیفی مرسوم، تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها:  تجزیه‌وتحلیل داده­ها درنهایت منجر به شکل­گیری 14 مضمون فرعی و 4 مضمون اصلی شامل «راهبردهای مقابله­ای هیجان­ محور درون شخصی»، «راهبردهای مقابله­ای هیجان محور بین شخصی»، «راهبردهای مقابله­ای شناخت محور درون شخصی» و «راهبردهای مقابله­ای شناخت محور بین شخصی» شد. نتیجه‌گیری: تجربه دانش­آموزان کم­توان جسمی شرکت‌کننده در این مطالعه بیانگر آن بود که این افراد در روابط و تعاملات خود با دیگران از راهبردهای مقابله­ای هیجان محور و شناخت محور به­صورت درون شخصی و بین شخصی جهت برقراری روابط استفاده می­کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Explanation of Emotional Schemas (ESs) on Social Relationship in Students with Physical Disability: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Social relationship play an important role in improving the quality of life and promoting mental health and affects physical health and psychological well-being so that people through it, establish their identity and integrate themselves into society. Therefore, the aim of this study was to explain emotional schemas (ESs) on social relationship in students with physical disability. Method: In this qualitative study, 15 high school students with physical disability were included. Data were collected using purposive sampling method and until data saturation, when the code and new classes were not obtained, the data collection process continued. Information were collected through semi-structured in-depth interviews in compliance with the confidentiality of information and participants have the right to withdraw from the study at any time. Totally, 15 semi-structured interviews were conducted. The interviews were recorded, and then, analyzed using thematic analysis. Results: The findings were categorized into 14 sub-themes and 4 main themes including: intrapersonal emotion-focused coping strategies, interpersonal emotion-focused coping strategies, intrapersonal cognitive-focused coping strategies, and interpersonal cognitive-focused coping strategies. Conclusion: According to the experience of the participants, it was revealed that these people use emotion-focused and cognitive-focused coping strategies, interpersonally and interpersonally, to communicate with others.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله دانا محمدامین زاده | Dana Mohammad Aminzadeh
MSc, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Allameh Tabataba'i, Tehran, Iran
دانشگاه علامه طباطبائی

سمیه کاظمیان | Somayeh Kazemian
Assistant Professor, Department of counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, university of Allameh Tabataba'i, Tehran, Iran
دانشگاه علامه طباطبائی

معصومه اسمعیلی | Masoumeh Esmaeily
Associate Professor Department of counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Allameh Tabataba'i, Tehran, Iran
دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-841-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/216/article-216-1362355.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات