این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۴، شماره ۲، صفحات ۵۱۷-۵۳۴
عنوان فارسی
ارائه مدلی برای سنجش و ارزیابی عملکرد علم و فناوری شرکتهای دانشبنیان در ایران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف: پیشرفت سریع فناوری و فراگیری دانش، زمینهساز ورود به عصر اطلاعات و تشکیل جوامع دانشبنیان است. شرکتهای دانشبنیان، علم و دانش تولید شده و ایدههای جدید را دریافت کرده و در یک فرآیند کاملاً ساختارمند، تجاری سازی میکنند بنابراین ارزیابی عملکرد علم و فناوری این شرکتها از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این پژوهش مطالعه تحلیلی شاخصها و مدلهای ارزیابی علم و فناوری و ارائه مدلی جهت سنجش و ارزیابی عملکرد علم و فناوری شرکتهای دانشبنیان در ایران است. روش اجرای پژوهش: این پژوهش با استفاده از روشهای اسنادی و پیمایشی با بهرهگیری از مصاحبه دلفی در چهار مرحله انجام شده است. از روشهای مختلف آماری از جمله آزمون فریدمن جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. یافتهها و نوآوری پژوهش: مهمترین یافتههای این پژوهش عبارتند از: تعیین مهمترین مدلهای ارزیابی علم و فناوری، تعیین مهمترین شاخصهای مدل ارائه شده، سنجش تأثیر هر کدام از مدلهای ارزیابی علم و فناوری بر مدل ارائه شده و رتبهبندی شاخصهای 5 بخش اصلی. با توجه به پیشینه میتوان گفت تا کنون مدلی جهت سنجش و ارزیابی عملکرد علم و فناوری شرکتهای دانشبنیان ارائه نشده بود و مدل ارائه شده در این پژوهش را میتوان سرآغاز چنین امری دانست. نتیجهگیری: در مدل نهایی از 195 شاخص مرحله اول، تعداد 95 شاخص نهایی تعیین و ارائه گردیده است. این پژوهش مدلی با 5 بخش شاخصهای انسانی، مالی، ساختاری، عملکردی و بهرهوری ارائه نموده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
An Analytical Study of Evaluative Indicators and Models of Science and Technology in order to Offer a Model for Measuring and Evaluating the Performance of Science and Technology Knowledge-based Companies in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction and purpose: The rapid advance of technology and learning is field-building of accession to information era and formation knowledge-based communities. Knowledge-based companies received generated knowledge and new ideas and in a fully structured process, do commercialization, so science and technology virgin's evaluation the performance of these firms is very important. The purpose of this research is analytical study of evaluative indicators and models for the of science and technology in order to offer a model for measuring and evaluating the performance of science and technology knowledge-based companies in Iran. Research method: This research is done by documentary and survey methods; utilization the Delphi interview was conducted in four stages. Statistical methods including Friedman tests were used to analyze data. Findings and innovation of research: The most important findings of this research includes: determination the most important science and technology evaluation models, determination the most important parameters of the proposed model, assessment and measurement the impact of each evaluation models of science and technology on the proposed model ranking indicators of five main sections. According the past history can be said to wasn't have provided a model to measure and evaluate the performance science and technology's knowledge-based companies and the model presented in this study can be considered the beginning of such this. Conclusion: In the final version of the first stage 195 index, 95 index has been finalized and proposed. This modeling research with fifth section provided human, financial, structural, performance and efficiency indicators.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهناز شمسی | Mahnaz Shamsi
Shahed University; Iran
دانشگاه شاهد
حمزه علی نورمحمدی | Hamzehali Nourmohammadi
Shahed University; Iran
دانشگاه شاهد
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-120-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-1364736.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات