این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات
، جلد ۳۴، شماره ۲، صفحات ۵۸۵-۶۰۸
عنوان فارسی
ارزیابی سامانه اطلاعاتی هوشمند براساس ویژگیهای شناختی کاربر (مطالعه موردی: محیط یادگیری الکترونیکی)
چکیده فارسی مقاله
یکی از اهداف ایجاد سامانههای اطلاعاتی ارائه خدمات متناسب با ویژگیهای شناختی کاربران آن است. این امر باعث افزایش بهرهوری سامانه، رضایت کاربران و علاقهمندی آنان به استفاده از سامانه های اطلاعاتی میگردد. با توجه به اینکه آموزش و یادگیری الکترونیکی، یکی از پرکاربردترین حوزههای ارتباط انسان با رایانه و ارائه اطلاعات است، بستر پیادهسازی و ارزیابی این پژوهش در محیط یادگیری الکترونیکی است. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی کارایی یک سامانه یادگیری الکترونیکی هوشمند در مقایسه با یک سامانه یادگیری الکترونیکی ساده است. سامانه یادگیری الکترونیکی هوشمند، سامانهای است که مطابق با ویژگیهای شخصیتی و احساسی کاربر عمل میکند. در این پژوهش، سامانه یادگیری الکترونیکی هوشمند از مدلی استفاده میکند که در آن میزان خوشایندی به عنوان یکی از مهمترین متغیرها در تعیین احساسات محاسبه و براساس آن با کاربران تعامل انجام میشود. مدل به کارگرفته شده، مدلی است که توانایی تشخیص خوشایندی کاربران را براساس ویژگیهای شخصیتی، اهداف یادگیرنده و رویدادهای محیط یادگیری دارد. ارزیابی مدل در دوگام انجام میگیرد: گام اول تعیین اینکه آیا مدل در محیط آموزش الکترونیکی با محتواهای گوناگون آموزشی قابلیت کاربردپذیری دارد و گام دوم اینکه ارائه راهبردهای مناسب به کاربران پس از پیشبینی وضعیت احساسی آنها براساس میزان خوشایندی، تاثیر بر وضعیت رضایت و میزان یادگیری کاربران داشته است یا خیر. ارزیابی مدل در گام اول، در دو سامانه آموزش درس مبانی کامپیوتر و برنامهسازی برای دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران و آموزش لغات زبان انگلیسی به صورت عمومی برای تمام افراد انجام گرفت. نتایج نشان داد قدرت پیشبینی میزان خوشایندی در مولفه احساس در محیطهای آموزشی با محتواهای گوناگون آموزشی یکسان است و قابلیت تعمیم مدل تأیید شد. در گام دوم، دو سامانه آموزش لغات زبان انگلیسی در دو نسخه ساده و هوشمند مورد بررسی قرار گرفت. در نسخهی هوشمند خوشایندی به صورت خودکار تشخیص داده میشود و متناسب با آن، سامانه، واکنشی را درخور وضعیت کاربر ارائه میکند و اطلاعات را نمایش میدهد. نتایج مقایسه دو سامانه اطلاعاتی هوشمند و ساده نشان داد که کاربران سامانه هوشمند را جذابتر و نزدیکتر به ویژگیهای شخصیتیشان میدانند. همچنین آنها تأیید کردند که سامانه هوشمند، وضعیت احساسی آنها را به خوبی درک کرده و متناسب با آن واکنش نشان داده است و این سامانه میتواند در بهبود فرآیند یادگیری آنها موثر واقع شود زیرا نحوه ارائه اطلاعات براساس ویژگیهای شناختی کاربران صورت گرفته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سامانه اطلاعاتی، شخصیت، احساس، خوشایندی
عنوان انگلیسی
Evaluation of intelligent information system based on user cognitive features (Case Study: E-learning environment)
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most important goals of information systems is to provide services based on users' cognitive characteristic. This increases the system efficiency, user satisfaction and interest in the use of information systems. Since e-learning has been widely used around the world in human-computer interaction domain, in this research the e-learning environment has been chosen to evaluate the model. The goal of this research is performance evaluating of an intelligent e-learning system is compared with a simple e-learning system. The intelligent e-learning system which is based on user's personality dimension and emotion. In this research, the intelligent e-learning system use the model which desirability as an important variable to calculate emotions and interact with users based on this model. The model can detect users' emotion based on personality dimension, user' goals, and environmental event. Evaluating of the model is in two steps: the first step is checking generality of the model in different learning domains and the second one is to determine whether presenting suitable actions to users after predicting their emotion status has an influence on satisfaction and learning rate or not. In the first step, the model has been evaluated in two real e-learning environments which are designed to teach: "Introduction to computing systems and programming" course and "English language vocabulary". The results show that accuracy in predicting desirability in emotion module in e-learning environments with different materials learning are the same and they confirm the generality of the model. In the second step, two e-learning environment which is designed to teach English vocabulary. The e-learning environment has been implemented in two versions, i.e. a basic system with no intelligence and an intelligent system which can predict a user's desirability. The intelligent e-learning environment acts according to the user's status based on her/his desirability. The results in this step show that users believe the intelligent environment is believable and more attractive than the basic one. Also, they express this environment can understand their emotional status and react based on it, and it can improve their learning process.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Information system, Personality, Emotion, Desirability
نویسندگان مقاله
سمیه فتاحی | Somayeh Fatahi
Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IRANDOC)
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
منوچهر مرادی سبزوار | Manouchehr MoradiSabzevar
university of Tehran
دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3745-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-1364739.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
فناوری اطلاعات
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات