این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، جلد ۳۴، شماره ۲، صفحات ۸۴۱-۸۷۰

عنوان فارسی فرصت‌های مدیریت داده‌های بزرگ در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی: واکاوی ساختاری-تفسیری و ارائه راهکار
چکیده فارسی مقاله داده­های بزرگ به مجموعه­ای از داده­ها اطلاق می­شود که نسبت به سایر انواع داده‌ها دارای ویژگی­های منحصر به فردی همچون حجم، سرعت و تنوع بالا، ارزش، صحت، اعتبار و نوسان هستند که این ویژگی­ها پردازش آنها را توسط پایگاه داده معمولی دشوار می­سازد، اما کسب ارزش از آن می­تواند باعث بهبود بسیاری از فرایندهای سازمانی و غیرسازمانی شود، هر چند نیازمند صرف هزینه و استفاده از روش­های نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد. هدف: هدف این پژوهش شناسایی، تعیین، اولویت‌بندی و تحلیل فرصت‏های مدیریت داده‌های بزرگ و واکاوی ساختاری-تفسیری آن و سپس ارائه راهکارها برای مدیریت این داده‌ها در کتابخانه‏ها و مراکز اطلاع‏‌رسانی شهر تهران است. روش پژوهش: این پژوهش بر مبنای هدف، از نوع کاربردی و بر حسب روش، پیمایشی–توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش، 35 نفر از مدیران ارشد کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران است. در این پژوهش به منظور گردآوری داده‌‏ها از دو روش بررسی اسناد و مطالعات کتابخانه‌ه‏ای و پرسش‌نامه استفاده شده است. ابتدا از روش مطالعه اسنادی و کتابخانه‌ه‏ای برای بررسی مبانی فرصت‏های مدیریت داده‌های بزرگ بهره برده شد. سپس با بررسی پیشینه‏‌ها و بر اساس مدل پژوهش، پرسش‌نامه مورد نظر ساخته شد و در بین جامعه آماری توزیع گردید. داده‌‏ها با استفاده از روش‏های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، از نرم‏‌افزارهای اس.‏پی.‏اس.‏اس. و اسمارت پی.‏ال.‏اس. برای تجزیه و تحلیل داده‌‏ها استفاده شد. در مدل ساختاری-تفسیری نیز پرسش‌نامه بین 15 نفر از خبرگان حوزه داده‌های بزرگ توزیع گردید و سپس به صورت دستی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‏‌ها: یافته‏‌ها نشان داد که فرصت‌های مدیریت داده‌های بزرگ از نظر مدیران مراکز اطلاع‏رسانی شهر تهران به ترتیب اهمیت و اولویت عبارتند از: مدیریتی-سازمانی، ماهیتی، فرآیندی، انسانی و از دید خبرگان عبارتند از: ماهیتی، فرآیندی، انسانی و مدیریتی-سازمانی. یکی از دلائل اصلی این تفاوت، تمرکز بیشتر مدیران بر مسائل مدیریتی-سازمانی و آشنایی کمتر آنان با داده­‌های بزرگ بود؛ در حالی که خبرگان با درک بیشتر از مفهوم داده­­‌های بزرگ بیشتر بر فرصت­‌های ماهیتی تمرکز دارند و فرصت­‌های مدیریتی-سازمانی بری آنان دارای اهمیت کمتری است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Opportunities of big data management in libraries and information center: Structural-interpretive analysis and finding a solution
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Big Data is a collection of massive and complex data sets and data volume that has characteristics, such as valence, validity, value, variability, variety, velocity, veracity, visualization, volatility, and volume. These features of big data make it difficult to process and manage with a typical database, but extracting value from it can improve many organizational and non-organizational processes, although it may cost and requires the use of modern ICT infrastructure and techniques. Purpose: The aim of this research was to identify, determine, prioritize and analyze the opportunities of big data; to analyze structural-interpretation of it; and to suggest solutions for managing big data in libraries and information centers in Tehran. Methodology: The methodology of this applied research was descriptive survey and the total number of chief managers of central libraries of public universities in Tehran was considered as its research population (35 chief managers). The data were collected through library studies and questionnaire. In fact, previous studies and the documentary research method were used to review the fundamental opportunities of big data in order to design the questionnaire based on the research model. Data was analyzed through descriptive and inferential statistical methods by the SPSS and the Smart PLS softwares. Finally, the second questionnaire which was designed based on Interpretive Structural Modeling (ISM). It was distributed among 15 experts in the field of big data and analyzed manually. Results: The results showed that from the viewpoints of managers of libraries and information centers in Tehran, opportunities of big data management are as follows in order of importance: managerial-organizational, essential, procedural and human resources. However, according to the experts' opinions, the opportunities of big data were as follows: essential, procedural, human resources and managerial-organizational. One of the main reasons for this difference was that managers were more focused on managerial-organizational issues and they had less familiarity with big data; while experts, with a more understanding of the concept of big data, focused on essential opportunities, and the managerial-organizational opportunities were less important from their viewpoint.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مژده درمنده | Mozhdeh Darmandeh
University of Tehran; Tehran, Iran
دانشگاه تهران

علیرضا نوروزی | Alireza Noruzi
Department of Knowledge and Information Sciences; Faculty of Management; University of Tehran; Tehran, Iran
دانشگاه تهران

محمدرضا اسمعیلی گیوی | Mohammadreza Esmaeili Givi
Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Management, University of Tehran, Iran
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://jipm.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4378-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1504/article-1504-1364749.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت اطلاعات
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات