این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان
، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۹۵-۱۰۱
عنوان فارسی
تاثیر آموزش جراتمندی برکمرویی دانشجویان پزشکی
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه وهدف: این تحقیق با هدف بررسی تاثیر آموزش جراتمندی بر کمرویی دانشجویان پزشکی انجام شد. روش بررسی: این تحقیق یک مطالعه مداخلهای است که به روش نیمه آزمایشی با طرح مطالعه پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. نمونه گیری به روش در دسترس صورت گرفت. گروه آزمایش شامل 50 دانشجوی ترم دوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود و 50 دانشجوی ترم دوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که سابقه شرکت درکلاسهای آموزش جراتمندی را نداشتند به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. در گروه آزمایش مهارت جراتمندی به مدت 4 هفته آموزش داده شد قبل و بعد از مداخله هر دو گروه مورد ارزیابی با پرسشنامه کم رویی چیک بریگز قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: در گروه آزمایش 19 مرد و 31 زن و در گروه کنترل 20 مرد و 30 زن شرکت داشتند .نتایج نشان داد که میانگین نمره پیش آزمون در دو گروه مشابه بود ولی میانگین نمره پس آزمون کمرویی در گروه کنترل با گروه آزمایش تفاوت آماری معناداری داشت که نشان دهنده این است که آموزش مهارتهای زندگی به طور معنی داری کمرویی را کاهش میدهد (001/0=p). نتیجه گیری: آموزش مهارت جراتمندی در بهبود کمرویی تاثیر مثبت دارد وآموزش کوتاه مدت مهارت جراتمندی در دانشگاهها و مدارس توصیه می گردد. کلید واژه ها: جراتمندی، کمرویی، دانشجویان. وصول مقاله: 18/3/92 اصلاحیه نهایی:7/7/92 پذیرش:1/8/92
کلیدواژههای فارسی مقاله
جراتمندی، کمرویی، دانشجویان.
عنوان انگلیسی
The effect of assertiveness training on medical students’ shyness
چکیده انگلیسی مقاله
ABSTRACT Background and Aim: The purpose of this study was to investigate the effect of an assertiveness training program on medical students’ shyness. Material and Method: This study is a semi-experimental one with pretest and post-test. We used convenience sampling method. Our intervention group included 50 second semester medical students of Kurdistan University who participated in assertiveness skills training course for 4 weeks. Control group consisted of second semester students of Kermanshah University who had not passed any course on assertiveness skills training. Cheek & Briggs Shyness Questionnaire was used for evaluation of both groups. For data analysis we used analysis of covariance. Results: Experimental group included 19 men and 31 women and control group consisted of 20 men and 30 women. Both groups were similar in regard to the mean scores of the pretest. But the mean scores of the post-test in control and experimental groups showed a significant difference which indicated that life skills training could be beneficial for the students to overcome their shyness significantly (p=0.001). Conclusion: The results of this study showed that training of assertiveness skills could be helpful to the university students to control their shyness. Short term training of assertiveness skills is recommended for the school and university students. Key word: Assertiveness training, Shyness, Students Received: June 8, 2013 Accepted: Oct 23, 2013 Conflict of interest: None declared
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Assertiveness training, Shyness, Students
نویسندگان مقاله
نسیم شمس علیزاده | nasim shams alizadeh
master in clinical psychology, islamic azad university, science and research branch, kermanshah, iran. coressponding author tel 98-831-8234527
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات کرمانشاه، کرمانشاه، ایران مولف مسئول تلفن ثابت 8234527-0831
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
کیوان کاکابرایی | kayvan kakabraee
psychology dept., islamic azad university, kermanshah branch, kermanshah, iran.
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه (Islamic azad university of kermanshah)
حمزه احمدیان | hamzeh ahmadian
psychology dept., islamic azad university, sanandaj branch, sanandaj, iran.
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی سنندج (Islamic azad university of sanandaj)
فایق یوسفی | fayegh yousefi
psychology dept., kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran.
گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-422&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات