این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان
، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۷۱-۷۷
عنوان فارسی
بررسی وضعیت سبکهای تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در دروس تئوری در سال تحصیلی ۹۰-۸۹
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: استفاده از سبک های تدریس گوناگون با نظارت بر نیازهای متنوع یادگیرندگان و همچنین استفاده از تنوع در روشها و سبکهای تدریس در طی فرآیند یاددهی-یادگیری می تواند علاوه بر افزایش میزان و عمق یادگیری، مشوق یادگیری طولانی مدت در تمام طول زندگی یادگیرندگان نیز باشد. هدف از انجام این پژوهش تعیین سبک های آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در دروس تئوری می باشد تا بتوان مبنایی اطلاعاتی را برای بهرهگیری از روشهای متنوع تدریس، توسعه سبکهای موثرتر ترکیبی و نیز بررسی تطابق با سبک یادگیرندگان در آینده فراهم ساخت. روش بررسی: روش تحقیق توصیفی- تحلیلی با رویکرد پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان می باشند (135 نفر) که از میان آنها تعداد 124 نفر به پرسشنامه ها پاسخ دادند و وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه سبک تدریس گراشا و ریچمن می باشد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با بهره گیری از آزمونهای آماری چون ANOVA و مجذور کای تحلیل شد. یافتهها: یافته های مطالعه بیانگر غالب بودن سبک تدریس تعاملی با ( 5/60% ) و سپس اقتدارگرا با (9/33%) و کمترین سبکهای مورد استفاده نیز شامل سبک تدریس تسهیل گر با (8/0%) و نیز سبک تدریس مدلهای شخصی با (6/1%) می باشد (سبک تدریس تخصصی نیز در 2/3% از افراد مورد مطالعه مشاهده گردید).آزمونهای آماری صورت گرفته بر روی داده های این مطالعه، بیانگر عدم وجود رابطه معنی دار ما بین سن، سابقه تدریس، جنس، دانشکده محل تحصیل، سطح تحصیلات ، رتبه علمی و سبک تدریس اساتید می باشد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از انجام این پژوهش می توان گفت که؛ سبک های تدریس، ارتباطی با ویژگی های جمعیت شناختی افراد نداشته و به نظر میرسد که عوامل دیگری مانند وضعیت روانشناختی افراد و الگوهای تدریس و عواملی از این قبیل، که لازم است در مطالعات تکمیلی دیگر مورد بررسی قرار گیرند، دخیل باشند. کلید واژه ها : سبک تدریس – هیئت علمی – علوم پزشکی- دروس تئوری – کردستان وصول مقاله :31/4/91 اصلاحیه نهایی:1/9/91 پذیرش:18/3/92
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبک تدریس، هیئت علمی، علوم پزشکی، دروس تئوری، کردستان
عنوان انگلیسی
Teaching styles of Faculty Members of Kurdistan University of Medical Sciences for theoretical Lessons 2010-2011
چکیده انگلیسی مقاله
ABSTRACT Background and Aim: Use of different teaching styles & different training methods with supervision on the different needs of the learners during the teaching-learning process can be encouraging to the students for lifelong learning (LLL). The aim of this study was to determine teaching styles of faculty members of Kurdistan University of Medical Sciences for theoretical lessons, to provide information on educational planning & development of combined teaching styles & training methods and adjustment of these styles to learning styles of the trainees in the future. Material and Method: This was a descriptive-analytical study. Statistical population included all of the faculty members of Kurdistan University of Medical Sciences (135 faculty members), but only 124 (~92%) participated in the study. Data collection tool was the Richman-Grasha teaching style inventory. Data were introduced into SPSS software 19th version and analyzed by ANOVA and chi-square statistical tests. Results: The results indicated that the most frequent styles were the “Delegator Style” (60.5%) and the “Formal Authority Style” (33.9%). The least frequent styles were “Facilitating Style” (0.8%) and “Personal Model Style” (1.6%). 3.2% of the participants used the “Expert Teaching Style”. The demographic characteristics of the faculty members such as age, teaching background, gender, college or department, educational level and academic rank showed no relationship with their teaching styles. Conclusion: Based on the results of this study, the dominant teaching style of the participants was not related to their demographic data. Other factors like psychological characteristics & training models could be associated with the teaching styles. Key word: Teaching styles, Faculty members, Medical sciences, Theoretical lessons, Kurdistan. Received: Jul 22, 2012 Accepted: Jun 8, 2013 Conflict of interest: None declared
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حبیب ا حسن زاده | habibollah hasanzadeh
msc student of educational technology, head of technical and vocational education center of applied sciences in sanandaj, sanandaj. iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، مسئول مرکز آموزش علمی کاربردی فنی و حرفه ای سنندج، سنندج، ایران
مژده بهرام رضایی | mozhdeh bahramrezaie
general practitioner, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran.
پزشک عمومی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)
آرش پولادی | arash pooladi
general practitioner amp;amp; msc of medical education, instructor of education development center, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran.
پزشک عمومی و کارشناس ارشد آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)
عبدا حسن زاده | abdollah hasanzadeh
msc student of medical nanotechnology, tohid hospital, sanandaj, iran, corresponding author tel 98-871-7272244
دانشجوی کارشناسی ارشد نانو تکنولوژی پزشکی، بیمارستان توحید، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران نویسنده مسئول تلفن ثابت 7272244-0871
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-405&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات