این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۱۰۴-۱۱۲

عنوان فارسی ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی با مدل : SERVQUAL دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: دانشجویان، مشتریان اصلی سیستم آموزش در دانشگاه‌ها هستند و کیفیت خدمات آموزشی را با انتظارات و ادراکات خود از خدمات دریافت شده می‌سنجند؛ از این رو اکنون در همه مراکز علمی دنیا دیدگاه دانشجویان را در مورد کلیه جنبه‌های خدمات آموزشی ارائه شده در موسسات آموزش عالی به عنوان عامل ضروری در پایش کیفیت آموزش درنظر می‌گیرند. این مطالعه با هدف تعیین شکاف بین انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شده است. مواد و روش‌ها: این مطالعه به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده‌است. جامعه مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان بودند که در چهار دانشکده پزشکی، پیراپزشکی، بهداشت، و پرستاری مامایی در نیمسال اول سال تحصیلی 1391-1390 مشغول به تحصیل بودند. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه استاندارد سرکوال بود. تعداد200 نفر از دانشجویان به روش تصادفی سیستماتیک جهت اجرای مطالعه انتخاب شدند و 198 نفر از آنان به پرسشنامه‌ها جواب دادند. داده ها در نرم‌افزار SPSS با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های من ویتنی یو و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. نتایج: با وجود شکاف منفی در همه ابعاد پنجگانه کیفیت، شامل: تضمین، پاسخگویی، همدلی، اطمینان و ملموس، بیشترین شکاف کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه مربوط به بعد پاسخگویی(02/2-) و کمترین آن مربوط به بعد اطمینان (32/0-) بود. بین شکاف کیفیت خدمات آموزشی در ابعاد پنج گانه و دانشجویان زن و مرد تفاوت معنی‌دار آماری مشاهده نشد (05/0P>). همچنین بین شکاف کیفیت خدمات آموزشی با مقطع تحصیلی و سنوات تحصیلی دانشجویان مورد مطالعه رابطه معنی دار آماری وجود نداشت (05/0P>). در کلیه ابعاد پنجگانه در حیطه انتظار بین دانشجویان زن و مرد تفاوت معنی دار آماری مشاهده شد (001/0P<). نتیجه‌گیری: بطور کلی در ابعاد مختلف کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان بین انتظارات دانشجویان و ادراک آنها شکاف منفی وجود دارد و برای کاهش این شکاف لازم است در شیوه آموزش و مدیریت آموزش دانشگاه بازنگری شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Assessment of the quality of educational services by the SERVQUAL Model: viewpoints of the students at Kurdistan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Students as the main stakeholders of educational system evaluate the quality of educational services according to their expectations and conceptions. Therefore the viewpoints of students on the quality of educational services are regarded essential in all scientific centers in the world. This study was conducted to determine the gap between expectations and conceptions of the students at Kurdistan University of Medical Sciences’. Material and Methods: This was a descriptive-analytical study. The study population included students of Kurdistan University of Medical Sciences studying in four faculties including Medicine, Paramedical, Health and Nursing in the first semester of 90-91 academic year. 200 students were selected on the basis of systematic random sampling. Data gathering tool was standard ServQual questionnaire .198 students completed the questionnaires. Using SPSS software, data analysis was performed by descriptive statistics as well as Mann Whitney U and Kruscal Wallis tests. Results: Although there was negative gaps in all five dimensions of quality including assurance, responsiveness, empathy, reliability and tangibility, maximum and minimum quality gaps belonged to responsiveness (-2/02) and assurance (-0/32) respectively. There was no statistically significant differences between male and female students in regard to the gap in the five dimensions of service quality (p>0.05). Also there was no statistically significant relationship in the five dimensions of service quality and education levels of the students (p>0.05). In all five dimensions of service quality, There was a statistically significant difference in expectation scope between male and female students (p=0/0001). Conclusion: There are negative gaps in all five dimensions of educational service quality between expectations and conceptions of the students at Kurdistan University of Medical Sciences. To reduce this gap, it is necessary to revise educational methods and management.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسعود رسول آبادی | masoud rasoolabadi
master of librarianship and medical information, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran, corresponding author
کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران مولف مسوول
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)

مجید شفیعیان | majid shafieian
master of medical education, kurdistan university of medical sciences, and phd student of medical education in tehran university of medical sciences, sanandaj, iran.
کارشناس ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان و دانشجوی دکترای آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سنندج، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)

فردین غریبی | fardin gharibi
master in health care management kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran
کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-380&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات