این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۶۰-۷۱

عنوان فارسی اثربخشی گروه درمانی تحلیل وجودی بر بهبود مهارت حل مسئله
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه و هدف: مشکلات و مسایل بخشی از زندگی بشر است؛ بنابراین یادگیری مقابله با مشکلات و مسایل برای افزایش سلامت روانی افراد اهمیت بسیاری دارد. هدف این مطالعه ، بررسی کارآمدی گروه درمانی وجودی بر بهبود مهارت حل مسئله است. روش: روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه می‌باشد. بدین منظور 30 نفر از مراجعین کلینیک تخصصی روانشناسی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد به روش غربالگری انتخاب، و به شیوه تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش (هر گروه 15 نفر)، جایگزین شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه حل مسئله، و روش مداخله‌ نیز گروه درمانی تحلیل وجودی بود که به مدت 8 جلسه‌ی دو ساعته و به ‌صورت هفته‌ای برگزار شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در سطح توصیفی از آماره‌های میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA) و t مستقل استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که مهارت حل مسئله در گروه آزمایش به طور معناداری افزایش یافته است (001/0> =p). همچنین، این افزایش در زیرمولفه‌های تقرب (001/0> =p)، کنترل (01/0 =p)، اجتناب (001/0> =p)، اعتماد (001/0> =p)، و خلاقیت (001/0> =p) به طور معناداری مشاهده شد. از طرفی افزایشی در مهارت حل مسئله درماندگی مشاهده نشد (82/0 =p). نتیجه گیری: گروه درمانی تحلیل وجودی در بهبود حل مسئله مراجعین کلینیک تخصصی مشاوره و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، کارآمد و اثربخش بوده است. کلید واژه‌ها: حل مسئله، مهارت حل مسئله ، روان درمانی گروهی، گروه درمانی تحلیل وجودی وصول مقاله :24/2/90 اصلاحیه نهایی:11/12/90 پذیرش:22/1/91
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effectiveness of existential group therapy in improving problem-solving skills
چکیده انگلیسی مقاله ABSTRACT Background and Aim: Problems and difficulties are part of the human beings' life hence it is important to learn how to deal with the life's problem and difficulties in order to improve the mental health. The aim of this study was to investigate the efficiency of existential group therapy in improving the problem-solving skills. Material and Method: This study was a semi-experimental study with pretest-posttest approach. Thirty subjects referring to the Counseling and Psychological Service Center of Ferdowsi University in Mashhad were selected based on a screening method and were randomly divided into two equal groups experimental and control groups. A problem-solving questionnaire was used for data collection and the intervention method was performed by existential group therapy two hours a week for eight sessions. Mean and standard deviation were used for descriptive data analysis and we used ANCOVA for statistical inference. Results: The results suggested that the problem-solving skills in the experimental group improved significantly (P≤0.001). Moreover, this improvement was observed in subscales of closeness (P≤0.001), control (P≤0.001), avoidance (P=0.01), confidence (P≤0.001), and creation (P≤0.001). But we noticed no improvement in the problem-solving skills in regard to helplessness (p= 0.82). Conclusion: Existential group therapy was an effective intervention for improving problem-solving skills in our study. Key words: Problem-solving, Problem-solving skill, Group psychotherapy, Existential group therapy Received: May 13, 2011 Accepted: Apr 10, 2012
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهرامعلی قنبری هاشم آبادی | bahramali ghanbari hashemabadi
educational science and psychology dept., faculty of educational science and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

مصطفی بلقان آبادی | mustafa bolghan abadi
student of master of familly counseling, faculty of educational science and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-351&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات