این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۳۷-۴۳

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش برنامه غنی‌سازی ارتباط بر افزایش صمیمیت زوج های هر دو شاغل
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: با توجه به اینکه صمیمیت زناشویی بر سلامت جسمی و روانی افراد مؤثر است. این پژوهش به منظور شناخت تأثیر آموزش برنامه غنی‌سازی ارتباط بر افزایش صمیمیت زوج‌های هر دو شاغل انجام گرفت. روش بررسی: روش پژوهش، نیمه‌تجربی و طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه شاهد بود. جامعه پژوهش، زنان شاغل در مدارس ابتدایی شهرستان سنندج بودند که بین 5 تا 10 سال از ازدواجشان می‌گذشت و نمونه (30 نفر) از بین داوطلب‌های واجد شرایط به طور تصادفی ساده انتخاب شد و با استفاده از جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. برنامه غنی سازی ارتباط در طول 10 جلسه 5/1 ساعته به صورت هفتگی به گروه آزمایش آموزش داده شد و گروه کنترل، آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش، پرسشنامه صمیمیت زناشویی بود که هر دو گروه در سه نوبت پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری آنرا تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و آزمون آماری تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش برنامه‌ غنی‌سازی ارتباط، صمیمیت و تمام خرده ‌مقیاس‌های صمیمیت (هیجانی، عقلانی، جسمانی، اجتماعی- تفریحی، ارتباطی، معنوی، روان شناختی، جنسی، کلی) زوج‌های هر دو شاغل را به طور معناداری در پس آزمون و آزمون پیگیری افزایش داده است (05/0p<). نتیجه‌گیری: از آموزش برنامه غنی‌سازی ارتباط می‌توان در افزایش صمیمیت زوج‌ها‌ی هر دو شاغل بهره گرفت. کلید واژه‌ها: صمیمیت، آموزش برنامه غنی‌سازی ارتباط، زوج‌های هر دو شاغل. تاریخ وصول: 1/6/90 اصلاحیه نهایی: 16/7/90 پذیرش مقاله: 16/7/90
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صمیمیت، آموزش برنامه غنی‌سازی ارتباط، زوج‌های هر دو شاغل.

عنوان انگلیسی sment of the effectiveness of training relationship enhancement program on increasing intimacy in dual-career couples
چکیده انگلیسی مقاله ABSTRACT Background and aim: Intimacy in couples has beneficial effects on physical and psychological health. This study investigated the effectiveness of training relationship enhancement program on increasing intimacy in dual-career couples. Material and Method: This was a quasi-experimental study with pretest, posttest and control group. The research population included female elementary school teachers who had married for 5 to 10 years, in Sanandaj City. 30 women were selected randomly from eligible volunteers and were randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group used the relationship enhancement program for ten 1.5 hour sessions (one session/week) while the control group did not do any training. Marital intimacy questionnaire was used as a measurement tool and the groups completed it three times in pretest, posttest and follow up test. Data were introduced in to SPSS software and analyzed by covariance analysis. Results: Our results showed that training relationship enhancement program led to increased intimacy and all intimacy subscales (emotional ,intellectual,physical,social-recreational,relational,spritual,psychological, sexual and general) between dual-career couples significantly (p< 0/05). Conclusion: The training relationship enhancement program can be used to increase intimacy in dual-career couples. Key words: Intimacy, Training relationship enhancement program, Dual-career couples. Received: Aug 23, 2011 Accepted: Oct 8, 2011 Conflict of interest: Nill
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پایناز ابراهیمی | paynaz ebrahimi
student of master of family counseling, tarbiat moallem university of tehran, tehran, iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

باقر ثنایی ذاکر | bagher sanaei zaker
consulting dept., tarbiat moallem university of tehran, tehran, iran.
گروه مشاوره، دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

علی محمد نظری | ali mohammad nazari
consulting dept., tarbiat moallem university of tehran, tehran, iran.
گروه مشاوره، دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)


نشانی اینترنتی http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-312&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات