این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان
، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۹۲-۱۰۰
عنوان فارسی
بررسی ویژگیهای شخصیتی و ادراک کنترل مادر و رابطه آن دو با اضطراب دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان در سال ۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر شناخت رابطه ویژگیهای شخصیتی و ادراک کنترل مادر و تعامل این دو با اضطراب دانشجویان میباشد. روش و بررسی: این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی انجام شده است. نمونه شامل 50 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان میباشد. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه 1- اضطراب کتل، 2- پرسشنامه کنترل مادر و 3- پرسشنامه شخصیت NEO-FFI استفاده شده است. دادهها با استفاده از آنالیز واریانس رگرسیون، تحلیل واریانس دو طرفه و آزمون توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشانگر آن بود که از یک سو ادراک کنترل مادر با اضطراب رابطه داشته و از سوی دیگر ویژگیهای شخصیتی شامل بیثباتی هیجانی، برون گرایی، توافق و وجدانی بودن با اضطراب رابطه دارد. دیگر نتایج پژوهش نشان داد که تعامل ویژگیهای بیثباتی هیجانی، توافق و وجدانی بودن با ادراک کنترل مادر، با اضطراب رابطه دارد. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش اهمیت اقدامات پیشگیرانه را در قالب برنامههای آموزشی و مشاورهای به مادران در ارتباط با ویژگیهای مزاجی و شخصیتی متفاوت کودکان و شیوههای ارتباط با آنها را نشان میدهد. کلید واژهها: ویژگیهای شخصیتی، ادراک کنترل مادر، اضطراب وصول مقاله: 27/3/89 اصلاحیه نهایی: 9/7/90 پذیرش مقاله: 25/7/90
کلیدواژههای فارسی مقاله
ویژگیهای شخصیتی، ادراک کنترل مادر، اضطراب
عنوان انگلیسی
Personality and perceived maternal control in relation to anxiety in female students in Isfahan University in 2010
چکیده انگلیسی مقاله
ABSTRACT Background and Aim: Development of manufacturing industries of textile dyes has resulted in marketing new dyes with better dyeing qualities. Improvement of the dye quality is related to the structural stability of the chromogenic materials which make dyes resistant against chemical and biological dissociation. The purpose of this study was to investigate the efficiency of the photochemical processes combined with UV/H2O2 and UV/TiO2 in removal of Acid Red 18 dye from aqueous solutions in a batch reactor. Material and Methods: This study was an experimental – laboratory study. A reactor was designed and fabricated in our laboratory. Then optimum pH was determined in stable condition. The effect of initial concentrations of hydrogen peroxide, titanium dioxide, contact time, and different concentrations of Acid Red 18 dye were systematically assessed while keeping optimum pH constant. Data were analyzed and interpreted using Excel software and regression coefficient. Results: The results of this study revealed increased removal efficiency of Acid Red 18 in acidic pH in the above mentioned processes however, this efficiency decreased with increased initial concentration of Acid Red 18 dye. Moreover, the removal efficiency of dye increased by increasing contact time and concentrations of hydrogen peroxide and titanium dioxide. Conclusion: In general, our results showed that the photochemical processes combined with UV/H2O2 and UV/TiO2 could be used as an effective method for removing Acid Red 18 from aqueous solutions. Moreover, comparison of the results indicated that the removal efficiency of the photochemical process combined with UV/H2O2 was higher than that of the photochemical process combined with UV/TiO2. Because of availability, time-effectiveness, and lack of sludge production this process is recommended for removal of Acid Red 18. Key words: Acid Red 18, Photochemical process, Hydrogen peroxide, Titanium dioxide Received: Jul 27, 2011 Accepted: Nov 5, 2011 Conflict of interest: Nill
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فریبا یزد خواستی | fariba yazdkhasti
psychology dept., psychology faculty, isfahan university, isfahan, iran.
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
لیلا توانگر | laila tavangar
master of clinical psychology., psychology dept., psychology faculty, isfahan university, isfahan, iran.
کارشناسی روان شناسی بالینی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-319&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات