این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۴۵-۵۴

عنوان فارسی مقایسه شیوع اختلال ADHD(نقص توجه، بیش فعالی - تکانشگری، ترکیبی) در دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی ناحیه یک شهرستان اراک در سال تحصیلی ۸۹- ۱۳۸۸
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: هدف از اجرای پژوهش حاضر مقایسه شیوع اختلال ADHD(نقص توجه، بیش فعالی - تکانشگری، ترکیبی) در دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی ناحیه یک شهرستان اراک بوده است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که به صورت مقطعی بر روی 2000 دانش‌آموز مقطع ابتدایی انجام گردید. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و جهت جمع‌آوری داده‌ها از آزمون هوشی ماتریس‌های پیش رونده ریون (جهت بررسی هوش دانش‌آموزان)، پرسشنامه کانرز (دو فرم معلم و والدین) جهت بررسی اختلال ADHD، چک لیست شرح حال کودک (جهت جمع‌آوری اطلاعات دموگرافیکی دانش‌آموزان) و پرسشنامه تشخیصی K-SADS-E (جهت شناسایی هر چه دقیق‌تر اختلال ADHD) استفاده شده است. همچنین، داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از روشهای تحلیل آماری مربع- کا (جهت تعیین رابطه بین متغیرهای کیفی) و رگرسیون لجستیک (جهت بدست آوردن . O.Rیا نسبت شانس هر یک از عوامل) و با کمک نرم افزار SPSS 15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: از 2000 دانش‌آموزی که در این مطالعه شرکت داشتند، 168 نفر آنها به یکی از انواع اختلال ADHD مبتلا بودند و یافته‌های حاصل از بررسی‌های انجام شده بر روی آنها نشان دادند که شیوع اختلال نقص توجه، 3/2 درصد (6/1 درصد در پسران و 9/2 درصد در دختران) شیوع اختلال بیش فعالی- تکانشگری، 5/3 درصد (9/3 درصد در پسران و 9/2 درصد در دختران) و شیوع اختلال ترکیبی، 7/2 درصد (4 درصد در پسران و 3/1 درصد در دختران) بوده است؛ و بین شیوع اختلال ADHD و هر یک از متغیرهای: جنسیت (001/0>p)، پایه تحصیلی ( 027/0>p) و میزان درآمد ماهیانه خانواده مبتلایان به اختلال ADHD رابطه معناداری وجود داشته است (019/0>p). اما بین میزان تحصیلات پدر و مادر، شغل پدر و مادر، سکونت در مناطق آلوده با فلزات سنگین، و نوع سکونت دانش‌آموزان با اختلال ADHD رابطه معناداری وجود نداشته است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، به اداره آموزش و پرورش هر ناحیه توصیه می‌شود که با ارائه آموزش‌های ضمن خدمت به معلمان و همچنین آموزش والدین در خصوص شناسائی به موقع کودکان مبتلا به اختلال ADHD و ارجاع آنها جهت درمان، از شدت علایم و ایجاد مشکلات تحصیلی بعدی جلوگیری نمود. کلید واژه‌ها: اختلال نقص توجه، اختلال بیش فعالی- تکانشگری، اختلال ترکیبی، دانش‌آموزان ابتدایی، مقیاس درجه‌بندی کانرز (والدین و معلمین) وصول مقاله: 1/3/89 اصلاحیه نهایی: 14/1/90 پذیرش مقاله: 25/2/90
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) prevalence between female and male students of primary schools in Arak City in academic year of 2009-2010
چکیده انگلیسی مقاله ABSTRACT Background and Aim: The aim of this study was to compare the prevalence of ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) between female and male students of primary schools in Arak City. Materials and Methods: This study was a descriptive-analytical, cross– sectional study which included 2000 female and male students of primary schools in Arak City between 2009 and 2010. The method of sampling was stratification. We used Intelligence-Matrix of Raven Scale to study students 'intelligence, Canners questionnaire (parents and teachers) to study ADHD, the demographic checklist for recording students' demographic data, and K-SADS-E questionnaire to document diagnosis of ADHD. Data were introduced into SPSS software and analyzed by chi-square test to determine the relationship between qualitative variables and also logistic regression model to determine odds ratio. Results: In this study among 2000 students, 168 were suffering from one type of ADHD. Also this study showed that the prevalence of attention deficit was 2.3 percent (%1.6 in boys and %2.9 in girls), prevalence of hyperactivity–impulsivity disorder was 3.5 percent (%3.9 in boys and %2.9 in girls) and prevalence of the combined type of disorder was 2.7 percent (%3 in boys and %1.3 in girls). There were a significant relationship between prevalence of ADHD and each of the following variables including: gender (p< 0/001), educational level (p< 0/027), and monthly family income of the students who were suffering from ADHD (p< 0.019), but there was no significant relationship between the parents' educational level, the parents' occupation, living in areas polluted with heavy metals, living style and ADHD. Conclusion: According to the results of this study we recommend that the educational departments in every city provide training programs for the teachers and parents about the identification of signs and symptoms of ADHD to prevent deterioration of ADHD and educational problems in the children. Key words: Attention Deficit, Hyperactivity –Impulsivity, Combined type of disorder, Students of primary school. Conflict of Interest: Nill Received: May 22, 2010 Accepted: May 15, 2011
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهمن صالحی | bahman salehi
psychiatry dept., arak university of medical sciences, arak, iran.
گروه روان پزشکی، بیمارستان شهید هاشمی سنجانی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

شیرین مرادی | shirin moradi
master of science in general psychology, islamic azad university, arak branch, arak, iran.
کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اراک (Islamic azad university of arak)

سمیه ابراهیمی | somayeh ebrahimi
master of science in general psychology, islamic azad university, arak branch, arak, iran.
کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اراک (Islamic azad university of arak)

محمد رفیعی | mohammad rafeei
biostatistics dept., arak university of medical sciences, arak, iran
گروه آمار حیاتی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-291&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات