این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان
، جلد ۱۵، شماره ۲، صفحات ۸۸-۹۷
عنوان فارسی
اثر بخشی مداخله مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر کیفیت زندگی و فشارخون بیماران زن مبتلا به فشارخون
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: مداخلات روانشناختی میتواند به واسطه بهبود وضعیت جسمی- روانی- اجتماعی سهم به سزایی در ارتقای کیفیت زندگی بیماران مبتلا به فشارخون داشته باشد. هدف این پژوهش، بررسی اثر بخشی مداخله گروهی مدیریت استرس با رویکرد شناختی رفتاری برکیفیت زندگی و فشارخون بیماران زن مبتلا به فشارخون بود. روش بررسی: این پژوهش به روش آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه شاهد انجام شده است. نمونه شامل 30 بیمار زن مبتلا به فشارخون بود که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند و در 2 گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار داده شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت (SF-36) استفاده شد که در پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری توسط افراد تکمیل گردید و فشارخون آنها در این سه مرحله اندازهگیری شد. درمان شناختی- رفتاری مدیریت استرس طی 8 جلسه روی گروه آزمایش انجام گرفت و در این فاصله درمانهای متداول پزشکی ادامه یافت. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها: میانگین نمرات کیفیت زندگی درگروه آزمایش به طور معنیداری نسبت به گروه شاهد افزایش پیدا کرد (05/0p<) و فشارخون گروه آزمایش به طور معنیداری نسبت به گروه شاهد کاهش یافت (05/0p<). نتیجهگیری: نتایج حاکی از اثر بخشی مداخله گروهی مدیریت استرس با رویکرد شناختی- رفتاری بر بهبود کیفیت زندگی و فشارخون بیماران زن مبتلا به فشارخون بود. کلید واژهها: فشارخون، کیفیت زندگی، مدیریت استرس، شناختی- رفتاری وصول مقاله: 22/1/89 اصلاحیه نهایی: 18/3/89 پذیرش مقاله: 23/5/89
کلیدواژههای فارسی مقاله
فشارخون، کیفیت زندگی، مدیریت استرس، شناختی- رفتاری
عنوان انگلیسی
Efficacy of cognitive-behavioral stress management intervention on quality of life and blood pressure in female patients with hypertension
چکیده انگلیسی مقاله
ABSTRACT Background and Aim: Psychological interventions may improve the quality of life in patients with hypertension through affecting the bio-psycho-social dimensions. This study is aimed to assess the efficacy of cognitive- behavioral stress management (CBSM) group intervention on quality of life and blood pressure in females with hypertension. Materials and Methods: This research was an experimental study using pre- post- and follow-up tests. Sample was consisted of 30 hypertensive patients who were selected randomly and assigned into two groups experimental (n=15) and control (n=15). Health Survey questionnaire (SF-36) was used for data collection and recording of blood pressure measurements before and after the intervention and during the follow-up period. CBSM group intervention was directed for the experimental group for 8 sessions. Meanwhile both groups were kept under their routine medical treatments. Data were analyzed by ANCOVA. Results: After the intervention, the mean SF-36 score in the experimental group was significantly higher than that of the control group (p< 0.05) and the blood pressure of experimental group was decreased compared with that of the control group (p< 0.05). Conclusion: The results demonstrated the effectiveness of CBSM group intervention in the improvement of quality of life and blood pressure in the females with hypertension. Key words: Hypertension, Quality Of Life, Stress Management, Cognitive Behavioral. Conflict of Interest: Nill Received: April 11, 2010 Accepted: Aug 14, 2010
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شیدا جبل عاملی | shada jabalameli
master of clinical psychology, clinical psychology dept., faculty of education science and psychology, isfahan university, isfahan, iran
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی،گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
حمید طاهر نشاط دوست | hamid ther neshat doost
psychology dept., faculty of education science and psychology, isfahan university, isfahan, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
حسین مولوی | hosein moulavi
psychology dept., faculty of education science and psychology, isfahan university, isfahan, iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-247&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات