این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۶-۱۸

عنوان فارسی نقش گیرنده‌های ملاتونین در یادگیری فضائی موش‌های صحرائی تیمار شده با روشنائی
چکیده فارسی مقاله خلاصه زمینه و هدف: بسیاری از رفتارهای پستانداران بالغ محصول برهمکنش فعالیت‌های وابسته به ژنتیک و تجربه حسی در دوره بحرانی تکامل مغز است. هدف از انجام این مطالعه بررسی تقابل اثر ملاتونین، آنتاگونیست آن؛ لوزیندول و تیمار روشنائی بر فرآیندهای یادگیری و حافظه فضایی موش‌های صحرایی در ماز آبی موریس است. روش بررسی: با استفاده از 60 رأس موش صحرائی نر 45 روزه که به طور تصادفی در 2 گروه توزیع شده بودند، این مطالعه تجربی انجام شد. گروه CO (Control) که حیوانات این گروه از بدو تولد تا پایان آزمایشات در شرایط تاریکی- روشنایی 12-12 ساعته قرار داشتند و گروه LR (Light Reared) که در روشنائی کامل رشد یافتند. هر گروه به سه زیر گروه کنترل، دریافت‌کننده ملاتونین و دریافت‌کننده لوزیندول تقسیم شد. با استفاده از ماز آبی موریس روند یادگیری و تثبیت حافظه حیوانات به مدت 5 شب بررسی شد. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان می‌دهند که در مرحله یادگیری حیوانات LR یادگیری کندتری دارند. همچنین، ملاتونین باعث کندتر شدن روند یادگیری موش‌های کنترل می‌گردد. لوزیندول باعث بهبود یادگیری موش‌های LR شد. تیمار روشنائی و ملاتونین بر تثبیت حافظه این حیوانات بی‌تأثیر بود و لوزیندول تنها باعث اختلال در تثبیت حافظه موش‌های کنترل ‌گردید. نتیجه‌گیری: تیمار روشنائی باعث ایجاد اختلال در روند یادگیری فضائی موش‌های صحرائی می‌شود و نیز ملاتونین، یادگیری فضائی حیوانات کنترل را با مشکل مواجه می‌کند. هیچ کدام از دو مداخله فوق بر روند تثبیت حافظه مؤثر نیستند. کلید واژه‌ها: تیمار روشنائی، یادگیری و حافظه فضایی، ملاتونین، لوزیندول، موش صحرایی وصول مقاله: 20/11/88 اصلاحیه نهایی: 15/2/89 پذیرش مقاله: 22/4/89
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Role of melatonin receptors in spatial learning of rats exposed to continuous light
چکیده انگلیسی مقاله ABSTRACT Background and Aim: During critical period of mammal's CNS development, interaction of genetic and experience driven processes affects almost their all behaviors in adolescence. The aim of this study was to assess interaction of melatonin and its antagonist, Luzindole on the spatial learning and memory of the rats [Morris Water Maze (MWM)] exposed to continuous light. Material and Methods: This experimental study included sixty 45-day-old male rats which were randomly allocated in two groups control group went through cycles of 12 hours in light/12 hours in dark from birth to the end of the study and the light exposed group was reared in light. Each group also, had 3 subgroups: control, receiving melatonin and receiving luzindole (n=10 for every group). Using MWM, the animals learning and memory was tested for 5 days. Results: Our results indicated that in the learning phase, the light exposed animals spent more time to find the hidden platform than the control group. Luzindole improved the learning ability in light exposed animals. Melatonin also, slackens the spatial learning of the control animals. luzindole improved spatial learning of the light exposed rats. Light exposure and melatonin had no effect on the memory of these animals. Luzindole only caused a disturbance in spatial memory of the rats in the control group. Conclusion: Light exposure and melatonin impair rat's spatial learning. Non of these two interventions influenced spatial learning of the rats. Key words: Light exposure, spatial learning, spatial memory, Melatonin, Luzindole, Rat Conflict of Interest: Nill Received: Feb 9, 2010 Accepted: Jul 13, 2010
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمود سلامی | mahmood salami
phd of physiology, physiology research center, kashan university of medical sciences, kashan, iran
دکترای تخصصی فیزیولوژی، مرکز تحقیقات فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

سید علیرضا طلایی زواره | seyed alireza talaei zavareh
msc of physiology, physiology research center, kashan university of medical sciences, kashan, i. r. iran
کارشناس ارشد فیزیولوژی، مرکز تحقیقات فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-228&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات