این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۱۹-۲۷

عنوان فارسی مراحل رفتار تمیز کردن بین دندان بر اساس الگوی فرانظریه‌ای در دانش‌آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر یزد
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: بیماریهای دهان و دندان اثرات زیانباری را در دوران کودکی و سنین بالا دارند و10-5 درصد از کل هزینه‌های مراقبت بهداشتی را شامل می‌شود. الگوی فرانظریه‌ای، چگونگی و زمان مراحل تغییر رفتار را پیش‌بینی می‌کند. مطالعه حاضر با هدف تعیین مراحل رفتار تمیزکردن بین دندان بر اساس الگوی فرانظریه‌ای در دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع پیش دانشگاهی شهر یزد انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه‌ای مقطعی است که بر روی 361 نفر از دانش‌آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر یزد که طی نمونه‌گیری خوشه‌ای از 8 مدرسه انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ای که روایی و پایایی آن تأیید شده و شامل مشخصات دموگرافیک، سؤالات خودکارآمدی، موازنه تصمیم‌گیری (فواید درک شده و موانع درک شده) و مراحل تغییر رفتار تمیزکردن بین دندان بود، که به صورت خودگزارشی تکمیل و داده‌ها از طریق نرم افزارآماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: 8/54% دختر و2/45% پسر با میانگین سنی 55/0±53/17سال در این مطالعه شرکت کردند. 50% (179 نفر) درمرحله پیش تفکر،3/5% (19 نفر) در تفکر، 1/24% (87 نفر) آمادگی، 6/8 % (31 نفر) عمل و 5/12% (45 نفر) در مرحله نگهداری رفتار تمیزکردن بین دندان بودند. مراحل تغییر با خودکارآمدی (33/0=r) و فواید درک شده (19/0=r) ارتباط مثبت و معنی‌دار و با موانع درک شده همبستگی معکوس و معنی‌داری (19/0r= -) داشت. سازه‌های خودکارآمدی، موانع و فواید درک شده رویهم رفته 15% از واریانس مراحل تغییر رفتار را پیش‌بینی کردند که در این میان خودکارآمدی (212/0=β) قویترین پیش‌بینی‌کننده بود. نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که اکثر دانش‌آموزان در مرحله پیش تفکر بودند و احتمالاً در آینده در معرض پوسیدگی دندان بیشتری قرار دارند، می‌توان از الگوی فرانظریه‌ای جهت تعیین استراتژیهای مربوط به هر یک از مراحل تغییر رفتارخود مراقبتی دهان و دندان به منظور پیشرفت و نگهداری رفتار در مداخلات و برنامه‌های آموزشی استفاده کرد. کلید واژه‌ها: الگوی فرا نظریه‌ای، خودکارآمدی، موازنه تصمیم‌گیری، رفتار خود مراقبتی دهان و دندان وصول مقاله: 21/11/88 اصلاحیه نهایی: 14/1/89 پذیرش مقاله: 19/1/89
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Stages of change of inter-dental cleaning behavior based on trans-theoretical model among pre-university students in Yazd, Iran
چکیده انگلیسی مقاله ABSTRACT Background and Aim: Orodental diseases have harmful outcomes in children and adults and encompass 5-10% of the total cost of health care. Trans-theoretical model predicts change and time of behavior. The purpose of this study was to determine stages of inter-dental cleaning behavior based on trans-theoretical model in male and female students in Yazd, Iran. Materials and Methods: This cross-sectional study included 361 pre-university students from 8 schools by cluster sampling method. Data were collected and recorded in a valid and reliable questionnaire consisted of demographic characteristics, self-efficacy questions, and decisional balance (perceived advantages and perceived obstacles) and stages of change in inter-dental cleaning behavior. The data were analyzed by using SPSS software. Results: 54.8% of the subjects were female and 45.2% male with a mean age of 17.35 ±.55 years. %50 of students (n=179) were in pre-contemplation, 5.3 % (n=19) in contemplation, 24.1% (n=87) in preparation, 8.6% (n=31) in action and 12.5% (n=5) in maintenance stages of inter-dental cleaning behavior. There was a positive significant relationship among stages of change with self-efficacy (r=0.33) and perceived benefits (r=0.19) also existed negative significant relation between stages of change and perceived barriers (r= -0.19). Constructs of the model were statically significant predictors of stages of change and accounted for 0.15% of the variation, so that self efficacy was the most important predictor (β=0.212). Conclusion: In this study, most students were in pre contemplation stage. They will be probably exposed to dental caries in the future. Trans-theoretical model can be used to determine strategies for every stage of change of teeth-mouth self-care behavior and also for educational interventions and programs. Key words: Trans-theoretical Model, Self-efficacy, Decisional balance, Oral self-care behavior Conflict of Interest: Nill Received: Feb 10, 2010 Accepted: Apr 8, 2010
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پروانه تیموری | parvaneh taymoori
public health dept., school of health, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran
گروه بهداشت عمومی،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)

آرزو فلاحی | arezo falhi
public health dept., school of health, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)

محمد علی مروتی شریف آباد | mohammad ali morovatti sharifabad
public health dept., school of health, yazd university of medical sciences, yazd, iran.
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی یزد، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)

احمد حایریان | ahmad haerian
school of dentistry, yazd university of medical sciences, yazd, iran
دانشگاه علوم پزشکی یزد، دانشکده دندانپزشکی، یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-229&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات