این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۹۹-۱۰۵
عنوان فارسی
بررسی و مقایسه سطح اضطراب امتحان دانشجویان دانشکدههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کردستان و ارتباط آن با برخی مشخصات دموگرافیک در سال تحصیلی ۸۷-۱۳۸۶
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: در عصر حاضر که عصر رقابتهای درسی و علمی میباشد، اضطراب امتحان روز به روز در حال افزایش است که این اضطراب باعث انحراف توجه فرد شده و با مشغول شدن فکر، پردازش اطلاعات کم میشود و باعث میشود انسان از بخش عمدهای از امکاناتش محروم گردد. هدف از انجام این تحقیق تعیین سطح اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان و ارتباط آن با برخی مشخصات دموگرافیک در آنان است. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و بر روی 374 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با استفاده از پرسشنامه پایا و روای اضطراب امتحان اسپیلبرگر و مشخصات دموگرافیک آنان نیز بوسیله پرسشنامه جداگانه جمعآوری گردیـد. سپس با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و روشهای آمار توصیفی و استباطی تجزیه و تحلیل دادهها انجام گردید. یافتهها: از میان افراد مورد مطالعه 9/55% زن، 8/58% دارای گروه سنی 20-18 سال، 5/92% مجرد، 8/19% رشته پزشکی، 8/50% مقطع کاردانی و 5/38% از دانشکده پزشکی بودند. بررسی سطح اضطراب در دانشگاه علوم پزشکی کردستان نشان داد از مجموع 374 نمونه تعداد: 48 نفر (8/12%) سطح اضطراب سالم، 272 نفر (7/72%) سطح اضطراب نسبی سالم و 54 نفر (4/14%) سطح اضطراب مرضی را دارا بودند. همچنین نتایج نشان داد که بین سطح اضطراب مرضی و مقطع تحصیلی رابطه معنیدار وجود داشت که این اضطراب در دانشجویان مقطع کاردانی سطح بالاتری را به خود اختصاص میداد (05/0p). بین سطح اضطراب و رشته تحصیلی نیز نتیجه تحقیق نشان دهنده وجود اختلاف معنیدار بین رشتههای مختلف بود که در این مورد دانشجویان کاردانی علوم آزمایشگاهی دارای سطح بالای اضطراب امتحان بودند (05/0p<). نتیجهگیری: در این مطالعه دانشجویانی با سطح اضطراب بالا وجود دارد، با توجه به اثرات منفی این اضطراب بر عملکرد تحصیلی دانشجویان، اجرای برنامههای پیشگیری از این اضطراب و ارائه خدمات روانشناختی و مشاوره و همچنین شناسایی علل آن و سپس برنامهریزی جهت مرتفع نمودن علل، پیشنهاد میشود. کلید واژهها: اضطراب امتحان، دانشجویان، دانشکده وصول مقاله: 10/10/88 اصلاحیه نهایی: 22/12/88 پذیرش مقاله: 10/1/89
کلیدواژههای فارسی مقاله
اضطراب امتحان، دانشجویان، دانشکده
عنوان انگلیسی
Assessment of the level of test anxiety in the students of the Kurdistan University of Medical Sciences & its related factors
چکیده انگلیسی مقاله
ABSTRACT Background and Aim: In the present epoch with scientific competitions, test anxiety is increasing day by day and this anxiety can lead to distraction of mind. Occupation of the mind can result in inadequate information processing and causes the students to be deprived of their major potentialities. The aim of this study was to assess the level of test anxiety and its related factors in the students of Kurdistan University of Medical Sciences. Material and Methods: This was a descriptive-analytic study. The study population included 374 students. Data were collected and recorded in valid and reliable spielberger's test anxiety questionnaire and demographic characteristics of the subjects were recorded in another questionnaire. SPSS statistical software was used for data analysis. Results: 55.9% of the subjects were female, 58.8% were between 18-20 years of age, 92.5% were single, 19.8% were medical students, 50.8% had associate degree and 38.5% were from medical school. Evaluation of test anxiety showed: 48(12.8%) subjects had healthy anxiety level, 272 (72.7%) had relative healthy anxiety level & 54 (14.4%) had morbid anxiety level. There was a significant relationship between educational degree & morbid anxiety level and this anxiety was higher in those with associate degree (p< 0.05). No significant relationship was detected between morbid anxiety level and variables such as age, gender and different faculties (p>0.05). There were significant relationships between anxiety level and educational fields in different fields of study, so that laboratory sciences students had a high level of test anxiety (p< 0.05). Conclusions: In this study there were students with high anxiety levels. Considering the negative effects of this kind of anxiety on educational performance of the students, psychological counseling and identification of the causes of anxiety and designing plans for elimination of these causes are recommended. Key words: Anxiety test, students, Faculty Conflict of Interest: Nill Received: Dec 31, 2009 Accepted: March 30, 2010
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Anxiety test, students, Faculty
نویسندگان مقاله
زهرا حاتمی | zahra hatami
master of educational management, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)
مارلین اردلان | marlin ardalan
faculty of nursing and midwifery, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran
دانشکده پرستاری- مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-226&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات