این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۶۴-۷۲

عنوان فارسی بررسی تأثیر بازی‌درمانی گروهی بر میزان افسردگی کودکان مبتلا به سرطان
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: کودکان مبتلا به سرطان دارای علایم افسردگی شدید هستند که می‌تواند در روند درمان مشکلات متعددی را بوجود آورد. هدف بازی درمانی کاهش میزان افسردگی و علایم آن و ایجاد پیامدهای مثبتی در وضعیت سلامت این کودکان می‌باشد. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مداخله‌ای بود. جامعه پژوهش در این تحقیق شامل کلیه کودکان 15-6 ساله مبتلا به سرطان بود که در مرکز درمانی- رفاهی محک در سال 1386 بستری بودند. شیوه نمونه‌گیری در پژوهش حاضر بر اساس نمونه‌های در دسترس بود. بعد از محاسبه نمره افسردگی با استفاده از ابزار CDS-A، 24 نفر که برابر با جامعه آماری بود، نمره 84 به بالا را کسب کرده و افسرده بودند که به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار داده شدند. سپس جلسات بازی ‌درمانی (7 جلسه 2 ساعته) در اتاق بازی بر روی گروه مداخله اجرا شد و در پایان برنامه بازی‌ درمانی دوباره بر روی هر دو گروه تست بررسی افسردگی بعد از یک هفته اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها به کمک روش‌های آمار استنباطی، مانند آزمونهای من ویتنی U، کروسکال والیس و ویلکاکسون انجام شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش میانگین نمره افسردگی را در گروه مداخله و کنترل قبل از بازی ‌درمانی به ترتیب (21/95 و 75/91) نشان داد و از طرفی میانگین نمره افسردگی در گروه مداخله و کنترل بعد از بازی‌ درمانی به ترتیب (33/74 و 08/94) بود که تفاوت معنی‌دار بوده (002/0=p). نتیجه‌گیری: در این مطالعه بازی‌ درمانی به طور معنی‌داری موجب کاهش افسردگی گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل شد. بازی می‌تواند به عنوان یک مداخله‌ مؤثر به وسیله اعضاء تیم بهداشتی برای کمک به کودکان بستری استفاده شود تا آنها را برای انجام روش‌های درمانی دردناک و تنش ناشی از بستری شدن آماده و سازگار نماید. کلید واژه‌ها: کودکان سرطانی، افسردگی، بازی درمانی وصول مقاله: 21/7/87 اصلاح نهایی: 24/3/88 پذیرش مقاله: 24/3/88
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کودکان سرطانی، افسردگی، بازی درمانی

عنوان انگلیسی Effect of group play therapy on depression in children with cancer
چکیده انگلیسی مقاله ABSTRACT Background and Aim: Children with cancer develop depression which can lead to several problems in the course of treatment. The aim of play therapy was to reduce depression and produce positive results in the health status of these children. Material and Methods: This was an experimental study and included all 6-15 years old children with cancer in Mahak center in 2007. After calculating the depression score by means of Child Depression Scale-A (CDS-A), 24 patients who were depressed and had scores of more than 84, were randomly assigned into experimental and control groups. Play therapy was performed for seven 2-hour sessions for experimental group. The groups were assessed for depression again after one week. Data were introduced into SPSS software and analyzed by means of Manwitny-U and Wilcoxon, and Kruskal-Wallis tests. Results: The results of this study showed that the mean values of depression scores in experimental and control groups were 95.21 and 91.75 before play therapy, and 74.33, and 94.08 after play therapy respectively, which was statistically significant (p= 0.002). Conclusion: The results indicated that play therapy led to significant improvement of depression and may be an effective intervention for children with cancer. Play therapy can be an effective intervention to help the hospitalized children in order to prepare them for painful therapeutic procedures and stress of hospitalization. Key words: Pediatric cancer, Play therapy, Depression Conflict of Interest: Nill Received: October 13, 2008 Accepted: June 14, 2009
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Pediatric cancer, Play therapy, Depression

نویسندگان مقاله افسانه زارعپور | afsaneh zareapour
psychiatric nursing, jam hospital, tehran, iran
کارشناس ارشد پرستاری روان، بیمارستان جم تهران، تهران، ایران

مسود فلاحی خشکناب | masoud falahi khoshknab
nursing dept., university of welfare and rehabilitation, tehran, iran
گروه پرستاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

زهرا کاشانی نیا | zahra kashaninia
nursing dept., university of welfare and rehabilitation, tehran, iran
گروه پرستاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

اکبر بیگلریان | akbar biglarian
statistics dept., university of welfare and rehabilitation, tehran, iran
گروه آمار حیاتی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

روناک باباشهابی | roonak babashahabi
pediatric nursing dept., nursing and midwifery faculty, kurdistan university of medical science, sanandaj,
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-195&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات