این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۷، شماره ۱۴، صفحات ۴۸-۷۰
عنوان فارسی
تناسب آموزشهای هنرستانهای فنی و حرفهای با نیازهای آموزشی صنایع کوچک شهر اهواز
چکیده فارسی مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان انطباق آموزشهای هنرستانهای فنی و حرفهای با نیازهای آموزشی بخش صنایع کوچک در شهرستان اهواز بود. روش پژوهش، روش آمیخته (کمی- کیفی) از نوع اکتشافی بود، که از روش تحلیل محتوا و تحلیل اسناد در بخش کیفی و از روش پیمایشی در بخش کمی استفاده شد. مشارکتکنندگان در بخش کیفی، 10 نفر از مدیران و کارشناسان شهرکهای صنعتی شهرستان اهواز بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند با شیوهی انتخاب موارد مطلوب، انتخاب گردیدند و با آنان مصاحبهی نیمه ساختمند صورت گرفت. مصاحبهها با روش تحلیل محتوای کیفی مورد تجزیهو تحلیل قرار گرفتند و نتایج آن، در قالب نیازهای آموزشی صنایع کوچک، استخراج شدند. در بخش کمی، 75 نفر از مدیران و هنرآموزان هنرستانهای فنی و حرفهای اهواز با روش سرشماری، و 120 نفر از مدیران و کارشناسان شهرکهای صنعتی با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. یک پرسشنامه محقق ساخته با ضریب آلفای کرونباخ 91/0 که روایی آن به تایید اعضای هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی رسیده بود، در اختیار هنرستانهای فنی و حرفهای قرار گرفت. همچنین 10 پرسشنامه در قالب نیازهای آموزشی 10 مورد از صنایع کوچک در اختیار مدیران و کارشناسان شهرکهای صنعتی شهر اهواز قرار گرفت. نتایج یافتههای تحقیق نشان داد که بین آموزشهای هنرستانهای فنی و حرفهای با نیازهای آموزشی صنایع کوچک شهرستان اهواز انطباقی وجود ندارد. در نهایت نیازهای آموزشی ده صنعت کوچک شناسایی شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هنرستان فنی و حرفهای، صنایع کوچک، نیازهای آموزشی،
عنوان انگلیسی
Consistency of technical institutes and vocational training with the needs of small industries of Ahvaz
چکیده انگلیسی مقاله
The main purpose of this research was a survey on the consistency of technical and vocational training institutes with the needs of small industries of Ahwaz city. The resaearch method was mixed in type of exploratory. Interview was used to collect qualitative data and survey method was used to collect quantitative data. Participants in qualitative part included specialists and managers of small industries that selected 10 from by purposive sampling with select desired items; then, semi-structured interviews were conducted. The results, which were small industry training needs, were extracted. In the quantitative part, using 75 census managers and teachers of technical and vocational schools and 120 managers and experts of the small industries of town that were selected by simple random sampling, distributed questionnaire with Cronbach's alpha coefficient 0/91 and validity that was confirmed by faculties of Educational Sciences department, between them. Also, 10 questionnaires in the form of training needs given to the managers and experts in industrial estates. The results showed that, there is no adaptation between technical and vocational training institutes and needs of small businesses. So, to solve this problem, proposed small-scale industry at the micro level are being educated and evaluated policies in the field of technical institutes and vocational training tailored to small business needs change and professional disciplines of technical institutes and industrial estates are consistent and coordinated with industrial activities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Vocational school, Small Industries, Training Needs
نویسندگان مقاله
سعید عباس زاده |
دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
سکینه شاهی |
دانشگاه شهید چمران اهواز
یداله مهر علیزاده |
دانشگاه شهید چمران
نشانی اینترنتی
http://eps.journals.umz.ac.ir/article_2125_3acbe47ab0a147bd887fb4a98daf91de.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1124/article-1124-1390422.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات