این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مطالعات برنامه ریزی آموزشی
، جلد ۷، شماره ۱۴، صفحات ۱۴۶-۱۷۱
عنوان فارسی
ارایه مدل ابعاد آموزشی و پژوهشی مراکز رشد و تأثیر آن بر توسعه پایدار دانشگاهها
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش تبیین تأثیر دو بعد آموزشی و پژوهشی مراکز رشد بر توسعه پایدار دانشگاهها به منظور ارایه مدل میباشد. این تحقیق با هدف کاربردی و رویکرد آمیخته (روش کمی و کیفی) و طرح اکتشافی انجام شد. جهت شناسایی شاخصهای مراکز رشد و توسعه پایدار از روش کیفی استفاده گردید که جامعه آماری کیفی 14 نفر از خبرگان در حوزه مراکز رشد در دانشگاهای آزاد اسلامی مازندران بودند که با نمونهگیری هدفمند برای مصاحبه انتخاب شدند و جامعه آماری در بخش کمی شامل 750 نفر از روسای واحدها، معاونین، روسای دانشکدهها، مدیران گروهها، مدیران معاونتها و مسئولین امورات دانشکدهها (مسئول امور اداری، آموزشی، دانشجویی و پژوهشی) بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 254 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبههای نیمهساختار یافته بود که برای حصول اطمینان از روایی بخش کیفی و به منظور اطمینان خاطر از دقیق بودن یافتهها از دیدگاه پژوهشگر، از نظرات ارزشمند اساتید و خبرگان آشنا با این حوزه و متخصصان دانشگاهی استفاده شد. در بخش کمی نیز به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته که بعد از تأیید روایی، پایایی آن 82/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای بخش کیفی از تحلیل محتوا استفاده شد، جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از جداول فراوانی و درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار استفاده شد، در بخش آمار استنباطی، از آزمونهای t تکنمونهای و مستقل، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد با استفاده از نرمافزار spss و لیزرل تحلیل شد. دادههای کیفی جمعآوری شده با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرار گرفتند. پرسشنامه محققساخته با آلفای کرونباخ 82/0 بین اعضای نمونه توزیع شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که ابعاد آموزشی و پژوهشی مراکز رشد بر توسعه پایدار دانشگاهها اثرگذار بود و میزان ضریب عاملی استاندارد بعد آموزشی 64% و پژوهشی 61% برآورد شده است. بنابراین بعد آموزشی بیشترین تأثیر و بعد پژوهشی مراکز رشد کمترین تأثیر را بر توسعه پایدار در دانشگاههای آزاد اسلامی مازندران به خود اختصاص دادند
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Study of the effect of educational and research dimensions on sustainable development of universities in order to present a model (Case Study of Mazandaran Islamic Azad Universities)
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most important requirements for achieving sustainable development in terms of science and technology is the creation of wealth creation centers, including Incubators in universities. The purpose of this study is to explain the impact of the educational and research dimensions of the Incubators on the sustainable development of universities. This research was conducted with the purpose of applied and mixed approach (quantitative and qualitative research method) and exploratory design. The qualitative method was used to identify the indicators of sustainable growth and development centers. The statistical population of this study was 14 experts in the field of Incubators at Islamic Azad University of Mazandaran. They were selected by targeted sampling for interviewing. Qualitative data collected was analyzed using the data-based data theory and content analysis. A quantitative method was used to measure the conceptual model. The statistical population was 750 people. The researcher-made questionnaire with Cronbach's alpha was 0.82 distributed among 254 sample members. The results of the questionnaire were analyzed by exploratory factor analysis and structural equation test using SPSS and lisrel software. The results of the research indicate that the educational and research dimensions of the Incubators affect the sustainable development of the universities, which is the factor of 64% and research 61%. Therefore, educational dimension had the least impact on the sustainable development of Mazandaran Islamic Azad universities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا کلائی دارابی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
مریم تقوایی یزدی |
عضو هیات علمی دانشگاه
نشانی اینترنتی
http://eps.journals.umz.ac.ir/article_2129_c8a4783aad03a0f41aabd389db6c026e.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1124/article-1124-1390426.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات