این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۹، شماره ۱۷۱، صفحات ۳۱-۴۴

عنوان فارسی ارتباط غلظت دی اکسیدکربن و پارامترهای محیطی با علائم سندرم ساختمان بیمار در مدارس و منازل دانش آموزان شهرستان بابل
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: عدم وجود هوای سالم در کلاس‌ها و منازل، سبب کاهش سطح سلامت و اختلال در یادگیری دانش آموزان خواهد شد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط غلظت دی‌اکسیدکربن و سایر پارامترهای محیطی با علائم سندرم ساختمان بیمار در مدارس و منازل دانش آموزان شهرستان بابل انجام شد. مواد و روش‌ها: جهت سنجش دی‌اکسیدکربن، دما و رطوبت از دستگاه استاندارد TES 1370 استفاده شد. گردآوری اطلاعات توسط پرسشنامه استاندارد " "MM040EAو به صورت مصاحبه انجام شد. پژوهش حاضر در 5 مدرسه در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان و 20 کلاس به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انجام شد. روش نمونه‌برداری دانش‌آموزان در هر کلاس به صورت تصادفی و پرسشنامه‌ها به صورت مصاحبه‌ای تکمیل شدند. برای تعیین ارتباط بین سندرم بیماری ساختمان و پارامترهای محیطی، از آزمون‌های آماری کای دو، ANOVA و T-test استفاده شد. یافته‌ها: در زمستان بیش‌ترین علائم سندرم ساختمان بیمار، مربوط به خستگی (8/45 درصد) و در فصل بهار مربوط به سردرد (3/35 درصد) بود. آزمون T-test نشان داد که در زمستان (02/0=P) و بهار (01/0=P) در کلاس‌های درس و منازل دانش آموزان، بین دی اکسید کربن با علائم سندرم مزبور، ارتباط معنی‌داری وجود داشت. اما بین رطوبت و دما با این سندرم، ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد. از میان ریسک فاکتورهای مورد بررسی در زمستان و بهار، سرو صدا به عنوان ریسک فاکتور آزاردهنده گزارش شد. استنتاج: نتایج نشان داد که غلظت دی اکسید کربن با ایجاد علائم سندرم ساختمان بیمار در دانش‌آموزان ارتباط معنی‌داری دارد. هرچند علائم سندرم ساختمان بیمار در دانش آموزان خفیف بوده، اما با توجه به شرایط نامناسب فیزیکی در بعضی مدارس و حتی منازل، باید بهینه‌سازی در این فضاها انجام شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آلودگی هوا، دی اکسید کربن، سندرم ساختمان بیمار، مدارس، منازل.

عنوان انگلیسی Relationship between CO2 Concentration and Environmental Parameters with Sick Building Syndrome in School and House Settings in Babol, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Lack of healthy air in classrooms and homes will reduce the level of health and disrupts students' learning. The aim of this study was to determine the relationship between CO2 concentration and other environmental parameters with sick building syndrome in schools and homes in Babol, north of Iran, 2018. Materials and methods: To measure carbon dioxide, temperature, and humidity, the TES 1370 was used. This study was conducted among 85 students in five primary, secondary, and high schools. Selection of schools, classrooms, and students was performed using a multistage random sampling. Data were collected through interviews using MM040EA questionnaire. Chi-square, ANOVA, and T-test were used to determine the relationship between sick building syndrome and environmental parameters. Results: The most common symptoms of building syndrome were fatigue (45.8%) in winter and headache (35.3%) in spring. T-test showed significant relationships between carbon dioxide and building syndrome signs in winter (P= 0.02) and spring (P= 0.01) in classrooms and homes. But there was no significant relationship between the syndrome and moisture and temperature. Among the risk factors investigated in winter and spring, noise was reported as an annoying risk factor. Conclusion: The study showed that concentration of carbon dioxide has a significant relationship with development of sick building syndrome in students. The symptoms of sick building syndrome were found to be mild in our samples, but due to poor physical conditions in some schools and even in home settings, optimization of these spaces should be done.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا آقالری | Zahra Aghalari
MSc Student of Environmental Health Engineering, Student Research Committee, Faculty of Health, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

عبدالایمان عموئی | Abdoliman Amouei
Professor, Department of Environmental Health Engineering, Faculty of Health, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran . Environmental Health Research Center (EHRC), Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
استاد، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.مرکز تحقیقات بهداشت محیط، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

احمد زارعی | Ahmad Zarei
Assisstant Professor, Department of Environmental Health Engineering, Faculty of Health, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
استادیار، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

مجتبی افشارنیا | Mojtaba Afsharnia
Associate Professor, Department of Environmental Health Engineering, Faculty of Health, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
دانشیار، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران

زهرا گرائیلی | Zahra Graili
Ph.D. Student of Biostatistics, Biostatistics & Epidemiology Department, Babol University of Medical Science, Babol, Iran
دانشجوی دکتری آمار زیستی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران

مهدی قاسمی | Mehdi Qasemi
Lecturer, Department of Environmental Health Engineering, Faculty of Health, Gonabad University of Medical Sciences, Gonabad, Iran
مربی، گروه مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-278-8&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-1391926.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت محیط زیست
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات