این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۹، شماره ۱۷۱، صفحات ۴۵-۵۷

عنوان فارسی مقایسه تاثیر سخنرانی و مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدی شیردهی انحصاری در زنان نخست زا
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: خودکارآمدی شیردهی، احساس اطمینان مادر به توانایی خود به شیردهی انحصاری می‌باشد. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیرسخنرانی و مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدی شیردهی در زنان نخست‌زا انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی شده شاهدداربود که بر روی 210زن باردار نخست‌زای مراجعه‌کننده به پایگاه‌های بهداشتی شهر تربت حیدریه در سال (97-1396) انجام گرفت. شرکت‌کنندگان با استفاده از روش تصادفی‌سازی بلوکی به سه گروه 70 نفره، مداخله مصاحبه انگیزشی، سخنرانی و کنترل تخصیص داده شدند. برای گروه مصاحبه انگیزشی، پنج جلسه حضوری 2 ساعته و سه بار پیگیری تلفنی انجام گرفت. گروه سخنرانی، یک جلسه 2ساعته سخنرانی در مورد آموزش شیردهی دریافت کردند در حالی که گروه کنترل فقط مراقبت‌های روتین را دریافت کردند. درپایان 4،2 و6 ماهگی شیرخوار، سه گروه مجددا از نظر خودکارآمدی شیردهی بررسی شدند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های خی دوو آنالیز واریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: سه گروه، تفاوت معنی‌داری از نظر متغیرهای دموگرافیک نداشتند (05/0> P). میانگین و انحراف معیار خودکارآمدی شیردهی 6 ماه پس از زایمان در گروه مصاحبه انگیزشی 89/0±97/63 ، درگروه سخنرانی 91/0±02/50 و در گروه کنترل 95/0±77/41 بود که تفاوت آماری معنی‌داری را نشان داد (001/0< P). استنتاج: نتایج نشان داد که تکنیک مصاحبه انگیزشی با افزایش خودکارآمدی شیردهی بیش‌تری همراه بود . با توجه به تاثیر مصاحبه انگیزشی بر خودکارآمدی شیردهی مادران، استفاده از این روش به عنوان یک روش موثر و ارزان به خصوص در زنان نخست‌زا پیشنهاد می‌شود.   شماره ثبت کارآزمایی بالینی : 1N20171217037913IRCT  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شیردهی انحصاری، خودکارآمدی، مصاحبه انگیزشی

عنوان انگلیسی Comparing the Effect of Talks and Motivational Interviews on Self-efficacy of Exclusive Maternal Breastfeeding in Primiparous Women
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Breastfeeding self-efficacy is the feeling of confidence of the mother to experience exclusive breastfeeding. The aim of this study was to compare the effect of talks and motivational interviews on breastfeeding self-efficacy in primiparous women. Materials and methods: This randomized controlled clinical trial was conducted in 210 primeval pregnant women attending Torbat Heydarieh health centers, Iran 2017-2018. Random block method was used and the subjects were assigned into three groups (n=70 per group), including those participating in motivational interviews, attending the talk session, and controls. Motivational interview was carried out in five sessions (two hr) and three telephone follow ups were made. The talk group were given a two- hour talk about breastfeeding and received relevant trainings, while the control group only received routine care. The groups were evaluated for breastfeeding self-efficacy at two, four, and six months after childbirth. Data were analyzed applying Chi-square and ANOVA. Results: Demographic variables were not significantly different between the groups (p>0.05). Six months after childbirth, the mean scores for breastfeeding self-efficacy were 63.97±0.89, 50.02±0.91, and 41.77±0.95 in the group participating in motivational interviews, the talk group, and controls, respectively. The score revealed significant differences between the three groups in breastfeeding self-efficacy (p< 0.001). Conclusion: Motivational interview was found to be more effective in enhancing breastfeeding self-efficacy, therefore, it is suggested as an effective and inexpensive method, especially in primiparus women.   (Clinical Trials Registry Number: IRCT IRCT2014122220394N1)    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه صالحی | Fatemeh Salehi
MSc Student in Midwifery Counseling, Student Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران

زهرا متقی | Zahra Motaghi
Assistant Professor , Department of Reproductive Health, School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
استادیار، گروه بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران

افسانه کرامت | Afsaneh Keramat
Associate Professor, Department of Reproductive Health, School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
دانشیار، گروه بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران

شهربانو گلی | Shahrbanoo Goli
Assistant Professor, Department of Biostatistics, Health Related Social and Behavioral Sciences Research Center, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran
استادیار، گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری و اجتماعی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران

معصومه رسولی | Masoumeh Rasouli
MSc in Midwifery Counseling, Social Security Organization, Behshahr Poly Clinic, Behshahr, Iran
کارشناس ارشد مشاوره در مامایی، سازمان تامین اجتماعی، پلی کلینیک تامین اجتماعی بهشهر، بهشهر، مازندران، ایران

زهره حسینی | Zohreh Hoseini
Instructor, Torbat Heydarieh University of Medical Sciences, Torbat Heydarieh, Iran
مربی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران

سیدعباس موسوی | Seyed Abbas Mousavi
Associate Professor, Department of Psychiatry, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات روانپزشکی و رفتاری، موسسه اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-10316-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-1391927.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات