این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۵۳-۶۲

عنوان فارسی بررسی وضعیت سلامت روان و عوامل مرتبط با آن در میان دبیران دبیرستانهای شهرهای سنندج و بیجار
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف : با توجه به ارتباط تنگاتنگ معلمان با دانش‌آموزان و نقش آنها در ارتقای سلامت روان، شناسایی کودکان در معرض خطر اختلالات روان شناختی و ارجاع آنان برای دریافت کمک‌های تخصصی، بررسی سلامت روانی در این قشر جامعه ضروری بنظر می‌رسد. لذا این مطالعه با هدف تعیین وضعیت سلامت روان و عوامل مرتبط با آن در میان معلمین دبیرستانهای شهرهای سنندج و بیجار طراحی و اجرا گردید. روش بررسی : این مطالعه یک مطالعه توصیفی- تحلیلی (مقطعی) بود. حجم نمونه به میزان 1391 نفر برابر با جامعه آماری بود که به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. پس از مراجعه به مدارس و توضیح هدف مطالعه برای معلمان و اخذ رضایت آنها جهت شرکت در مطالعه، داده‌ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی ( GHQ 28 ) و پرسشنامه محقق ساخته، تکمیل و جمع‌آوری گردید. در کل میزان پاسخدهی در نمونه‌ها 60% بود و نهایتاً با توجه به ناقص بودن تعدادی از پرسشنامه‌ها اطلاعات 710 فرد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌های بدست آمده پس از ورود به رایانه با کمک نرم افزار آماری SPSS انجام شد و توزیع فراوانی مطلق و نسبی گروهها تعیین شد و جهت تحلیل داده‌ها از آزمون آماری مجذور کای استفاده گردید. یافته‌ها: شیوع عدم سلامت روان در میان افراد مورد مطالعه 5/33% بوده که به تفکیک در سنندج 34% و در بیجار 9/32% بود. همچنین میزان عدم سلامت روان در جنس مذکر و مؤنث به ترتیب 7/34% و 1/32% بود. در بین عوامل مرتبط با سلامت روان فقط بین تعداد اعضای خانواده با عدم سلامت روان رابطه معنی‌داری دیده شد، به گونه‌ای که بیشترین شیوع عدم سلامت روان مربوط به تعداد اعضای خانواده 2 نفر با 2/53% و کمترین شیوع مربوط به تعداد اعضای خانواده 4 نفر با 7/27% بود (001/0 p< ). نتیجه‌گیری: نظر به شیوع بالای عدم سلامت روان در میان معلمان در این مطالعه، طراحی مطالعات وسیعتر در این زمینه در سطح استان و انجام اقدامات مداخله‌ای برای ایجاد وضعیت زندگی مناسب‌تر برای معلمان و رفع مشکلات آنها و ایجاد امنیت و رضایت شغلی در این قشر و شناخت فاکتورهای استرس‌زا در آنها با انجام مطالعات آتی، ضروری به نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلید واژه‌‌ها، سلامت روان، معلمان، دبیرستان، سنندج، بیجار

عنوان انگلیسی Study of mental health status and its related factors among high school teachers in cities of Sanandaj and Bijar
چکیده انگلیسی مقاله ABSTRACT Background and Aim: Considering close relationship of the teachers with students and their role in promotion of mental health, recognizing children at risk of psychological disorders and referring them to obtain specialized supports, the survey of mental health among teachers seems necessary. Therefore, this study was preformed to evaluate mental health status and its related factors among high school teachers in cities of Sannandaj and Bijar. Material and Methods: This was a cross sectional study. Sample size included 1391 individuals and sampling method was census. After referring to schools, explaining the goal of the study to the teachers, and taking their consent to participate in our survey, data were completed and gathered based on the standard questionnaire of general health (GHQ28) and a researcher-made questionnaire. Finally 60% of the subjects took part in this study. Some of the questionnaires were incomplete and only 710 teachers completed the study. Collected data were processed with SPSS software and analyzed by means of chi-square test. Results: The prevalence of lack of mental health among the subjects was 33.5% on the whole (34% in Sannandaj and 32.9% in Bijar). Also, the rates of lack of mental health among male and female subjects were 34.7 and 32.1 respectively. Among the factors influencing mental health only the number of family members showed a significant relation with lack of mental health, most prevalent in families with 2 members (53.2%) and least prevalent in families with 4 members (27.7%). Conclusion: Considering high prevalence of lack of mental health among teachers in this study, it seems necessary to plan extended studies in this field all over the province in the future and take interventional measures to provide more appropriate life status with professional contentedness and security for the teachers, solve their problems and recognize their occupational stressful factors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مدبر آراسته | m araste



نشانی اینترنتی http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-78&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات