این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات رفتار سازمانی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۱-۲۵

عنوان فارسی تاثیر رهبری خدمتگزار بر مالکیت روان شناختی کارکنان با نقش میانجی حمایت سازمانی ادراک شده
چکیده فارسی مقاله هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار بر مالکیت روان شناختی کارکنان دانشگاه کاشان با نقش میانجی حمایت سازمانی ادراک شده بود. نوع پژوهش، توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه کاشان به تعداد 547 نفر بود که از میان آنها با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده، 252 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه های استاندارد رهبری خدمتگزار با 28 گویه، مالکیت روانشناختی با 54 گویه و حمایت سازمانی با 8 گویه بسته پاسخ بر حسب مقیاس پنج درجه ای لیکرت استفاده شد. روایی محتوایی و روایی سازه پرسشنامه ها تایید شد. ضریب پایایی پرسشنامه‌ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای رهبری خدمتگزار 75/0، مالکیت روان شناختی 82/0 و حمایت سازمانی 71/0 برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار Spss و آموس در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته ها نشان داد میانگین هر یک از متغیرها و مولفه های رهبری خدمتگزار، مالکیت روانشناختی و حمایت سازمانی بالاتر از حد متوسط است. رهبری خدمتگزار به میزان 33/0 و حمایت سازمانی به میزان 34/0 روی مالکیت روانشناختی کارکنان تاثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین نقش میانجی حمایت سازمانی روی مالکیت روانشناختی تایید شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of servant leadership on psychological ownership in staff at University of Kashan: mediating role perceived organizational support
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research was the effect of servant leadership on psychological ownership in staff at University of Kashan: mediating role perceived organizational support. Research type was descriptive correlative. The statistical population consisted all of staffs' in University of Kashan (N=547) that by Cochran Formula and simple randomized sampling 252 ones were chosen as sample. To gathering datas used from questionnaires servant leadership with 28 items, psychological ownership with 54 items and organizational support with 8 items on base 5 likert scales. Questionnaires content & construction validity confirmed. Through Cronbach alpha coefficient, reliability coefficients were obtained equal to 0.75 for servant leadership, 0.82 for psychological ownership and 0.71 for organizational support. Data analyses done in two level descriptive & inferential statistics through Spss & Amos softwares. Finding showed mean of servant leadership, psychological ownership and percepted organizational support were upper than average. There are positive & significant effect servant leadership on psychological ownership (r=0.33) and organizational support on psychological ownership (r=0.34). Also the role of mediator of organizational support on psychological ownership was confirmed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید رحیمی |
دکتری مدیریت اموزشی استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان کاشان ایران

راضیه آقابابایی |
دکتری مدیریت اموزشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان کاشان ایران


نشانی اینترنتی http://obs.sinaweb.net/article_34649_dfabcb80dcd9c131d05154b857fea76d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-1393634.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات