این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات رفتار سازمانی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۱-۲۵

عنوان فارسی طراحی و اعتباریابی مدل باورها و ارزش‌های حمایتی فرهنگ سازمانی مدارس مبتنی بر ارزش‌های اخلاق اسلامی: رویکرد اکتشافی
چکیده فارسی مقاله هدف اصلی این پژوهش، طراحی و اعتباریابی مدل باورها و ارزش‌های حمایتی فرهنگ سازمانی مدارس مبتنی بر ارزش‌های اخلاق اسلامی بود. روش پژوهش، ترکیبی با طرح اکتشافی متوالی در دو مرحلۀ مجزای تحلیل محتوای کیفی و زمینه‌یابی است. جامعۀ آماری شامل 821 مدرسۀ دورۀ اوّل متوسطه و متوسطۀ نظری استان کردستان می‌باشد. داده‌های کیفی به شیوۀ هدفمند از طریق منابع چندگانه گردآوری شد و اشباع نظری مدنظر قرار گرفت. اعتبار داده‌های کیفی از طریق گروه کانونی حاصل شد. داده‌های کمّی از طریق پرسشنامه در نمونه‌ای به حجم 350 نفر که به شیوۀ خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده بود، گردآوری و با تکنیک مدل‌یابی معادلات ساختاری، آزمون فریدمن و تی تک‌نمونه‌ای تحلیل گردید. حاصل یافته‌های کیفی، تدوین مدل باورها و ارزش‌های حمایتی در ابعاد: 1) ارزش‌های معنوی شامل ایمان، تقوا و عبادت؛ 2) ارزش‌های اخلاق فردی شامل عفت و پاکدامنی، کسب حلال، بهداشت و سلامت و اعتدال؛ 3) ارزش‌های اخلاق حرفه‌ای شامل توسعۀ حرفه‌ای، مسئولیت‌پذیری و مشارکت؛ و 4) ارزش‌های اخلاق اجتماعی شامل عدالت، آداب معاشرت، وحدت و اصلاح بود. نتایج یافته‌های کمّی حاکی از برازش خوب مدل و معناداری تفاوت اولویت‌ها بین ابعاد مدل در جامعۀ آماری بود. همچنین، وضعیت موجود مدارس در ابعاد مدل، بالاتر از میانگین و در سطح مطلوب قرار دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرهنگ سازمانی مدارس، باورها و ارزش‌های حمایتی، اخلاق اسلامی،

عنوان انگلیسی Design and Validation the Model of Espoused Beliefs and Values for Organizational Culture of Schools Based on Islamic Ethics Values: Exploratory Approach
چکیده انگلیسی مقاله The present study aimed is design and validation the model of espoused beliefs and values for organizational culture of schools based on Islamic ethics values. The research method is mixed; with a sequential exploratory design in two stages, the content analysis and survey. The statistical population included 821 guidance schools and theoretical high schools in Kurdistan province. Qualitative data was gathered through multiple sources in a targeted manner, and theoretical saturation considered. The validity of data was achieved through focus group. Quantitative data was gathered through the questionnaire in a sample size of 350 people that selected by multi-stage cluster sampling, and analyzed using structural equation modeling, Friedman and one-sample t test. The result of qualitative findings, was designing the model of espoused beliefs and values in dimensions: 1) spiritual values including faith, piety and worship; 2) individual ethics values including chastity, solvent acquisition, hygiene and health, and moderation; 3) Professional ethics values including professional development, responsibility, and participation; and 4) social ethics values including justice, Etiquette, unity and reformation. The quantitative results indicated that the model is fitting; there is a significance difference in the priorities between the dimensions of model, and the existence status of schools in all dimension is higher than the mean and at the desirable level.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عباس عباس پور |
دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران.

حسین عبداللهی |
دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران.

حمید رحیمیان |
دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران

خلیل غلامی |
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه کردستان، دانشکدۀ علوم انسانی و اجتماعی، سنندج، ایران.

هادی زندیان |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی http://obs.sinaweb.net/article_34654_1b533722889b8ef19d64c4dc658bf4bb.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-1393638.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات