این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۷۰۱-۷۱۸

عنوان فارسی شناسایی ابعاد رهبری سازمانی شرکت‌های دانش‌بنیانِ ایرانی در گذار موفق به مرحله رشد سریع- مطالعه چند موردی
چکیده فارسی مقاله موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به‌عنوان پیشران‌های اقتصاد دانش‌بنیان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد رهبری سازمانی مؤثر بر موفقیت در رسیدن به مرحله رشد سریع در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، بنیادی و گردآوری داده‌ها با روش کیفی- موردکاوی چندگانه انجام شده است. برای نمونه‌گیری با ویژگی‌های حداکثری نیز، از میان بیش از 3هزار شرکت‌ دانش‌بنیان، حدود 30 شرکت به‌عنوان نمونه‌های قابل بررسی مشخص شدند که اشباع نظری در بررسی موارد نهم تا یازدهم رخ داد. بررسی‌ها عمدتاً بر پایه مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 25نفر از رهبران و نیروهای کلیدی این شرکت‌ها صورت گرفت. درنهایت  ابعاد رهبری مؤثر بر موفقیت شرکت در رسیدن به مرحله‌ی رشد سریع، با تحلیل محتوای مصاحبه‌ها و استخراج کدها، مقوله‌ها و شناسایی ارتباطات آن‌ها به کمک نرم‌افزار اطلس‌تی‌آی مشخص شد. از میان 68 عامل نهایی شناسایی شده، نگاه ایدئولوژیک به کار، عشق به محصول، داشتن نگاه جهانی، توجه ویژه به مسائل حقوقی، ورود به حوزه‌ی جدید، تأمین سرمایه شخصی، خانواده‌های هدایت‌کننده، بی‌تکلف بودن، استفاده از رهبری اشتراکی فقط برحسب نیاز، وجود ارتباط کاری یا خانوادگی پیشین با تیم اصلی و سخت‌گیری متقابل میان رهبر و تیم اصلی، مهم‌ترین ابعادرهبری در این شرکت‌ها بودند که معرفی شدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رهبری سازمانی، شرکت دانش‌بنیان، نوآوری،

عنوان انگلیسی Identification of Organizational Leadership Dimensions in Iranian successful New Technology-based Firms in successful transition to fast-growing stage - Multiple case study
چکیده انگلیسی مقاله The success of Iranian NTBFs as the drivers of the knowledge-based economy is very important. This research, which has fundamental purpose and qualitative data collection method, is aimed at identifying the dimensions of effective organizational leadership on success in reaching the fast-growing stage in Iranian NTBFs. To accomplish this goal, with a multiple-choice strategy and maximum-sampling sampling, out of more than 3,000, about 30 companies were identified as verifiable examples. Theoretical saturation in the review of items nine to eleven occured. Investigations were mainly based on semi-structured interviews with 25 of the key leaders and key Persons of these companies. Finally, the dimensions of effective leadership were determined by analyzing interviews and extracting the codes, categories, and identifying their relationships with the help of the ATLAS.ti software. The ideological look at work, having a global look, special attention to legal issues, entry into new field, and … were the most important factors has been determined.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید محمد حسین غفوری |
دانشجو/ دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری

مهدی الیاسی |
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی

مقصود امیری |
استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی

میرعلی سیدنقوی |
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_70498_640aa888bfd6d8cd5f1add5d7d98e434.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-1395640.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات