این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۸-۲۵

عنوان فارسی بررسی تأثیر مهارت حل مسأله بر اضطراب اجتماعی نوجوانان فاقد سرپرستی مؤثر مقیم مراکز شبانه روزی تحت پوشش سازمان بهزیستی استان کردستان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی پدیده‌ای نسبتاً رایج در دوران اولیه نوجوانی است. پژوهشهایی که انجام شده، نشان داده است، نزدیک به 1 درصد از کودکان و نوجوانان در جهان به شکل بیمار گونه‌ای از آن رنج می‌برند. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر مهارت حل مسأله بر اضطراب اجتماعی نوجوانان فاقد سرپرستی مؤثر مراکز شبانه روزی تحت پوشش سازمان بهزیستی استان کردستان انجام شده است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه تجربی است که به صورت قبل و بعد از آموزش و مقایسه گروه مداخله و کنترل انجام شده است. قبل از شروع مطالعه اضطراب اجتماعی گروه‌های مورد مطالعه که واجد معیارهای پذیرش و حذف نمونه بودند با استفاده از پرسشنامه اضطراب اجتماعی لایبوویتز مورد سنجش قرار گرفتند. مواردی که نمره بالای 55 از این پرسشنامه را کسب نمودند 36 نفر بودند که به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار داده شدند. سپس 2 نفر از گروه کنترل انصراف دادند که نهایتاً در گروه مداخله 18 نفر و در گروه کنترل 16 نفر قرار گرفتند. گروه مداخله به مدت 12 جلسه 45 دقیقه‌ای تحت آموزش مهارت حل مسأله قرار گرفتند و سپس اضطراب اجتماعی هر دو گروه با پرسشنامه اضطراب اجتماعی لیبوویتز سنجیده شد. داده‌ها با استفاده از آزمونهای tمستقل و t زوج توسط نرم افزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج حاکی از آنست که میانگین اضطراب اجتماعی در گروه مداخله و کنترل بعد از آموزش به ترتیب 9/13±39 و 2/10±43/70 بوده و تفاوت معنادار می‌باشد (0001/0=p)، و نشان می‌دهد مهارت حل مسأله به طور معناداری موجب کاهش اضطراب اجتماعی گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل شده است. نتیجه‌گیری: نگرش حل مسأله در نوجوانان، آنها را در برخورد و مقابله سازگارانه با مسائل و مشکلات زندگی یاری خواهد داد و انعطاف‌پذیری ذهنی خاصی در آنان ایجاد می‌نماید. کلید واژه‌ها: مهارت حل مسأله، اضطراب اجتماعی، نوجوانی، عدم سرپرستی مؤثر، مراکز شبانه روزی وصول مقاله: 9/11/84 اصلاح نهایی: 26/10/85 پذیرش مقاله: 18/10/85
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of problem solving skill training on social anxiety in unsupervised adolescents living in boarding houses of Kurdistan welfare office
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Social anxiety is a common problem in the prime of youth. The aim of this study was to assess the effect of skill training programs in solving social anxiety related problems among the unsupervised adolescents living in the boarding houses of Kurdistan welfare office. Materials and Methods: This is a quasi-experimental study with comparison of the control and intervention groups before and after training. Before study, subjects were assessed by Libowitz questionnaire, 36 of them got scores of more than 55 and were randomly placed in the intervention and control groups. Training of problem solving skills was performed for the intervention group for twelve 45-minute sessions. The two groups were assessed by means of Libowitz questionnaire. Data were analyzed with SPSS soft ware by use of independent and paired T-tests. Results: The results of this study revealed that mean values for social anxiety in the intervention and control groups were 39±13.9 and 70.43±10.2 respectively which was statistically significant (p< 0.0001). Conclusion: We concluded that problem solving training sessions can be effective in the prevention of social anxiety and its consequences and will help adolescents to manage their social problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله روناک باباشهابی | roonak baba shahabi
master of nursing management, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran
کارشناس ارشد مدیریت پرستاری، مربی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)

زهرا کاشانی نیا | zahra kashaninia
master of nursing,university of social welfare amp;amp; rehabilization sciences, tehran, iran
کارشناس ارشد پرستاری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی تهران


نشانی اینترنتی http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-97&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات