این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۲۵۹-۲۶۶
عنوان فارسی
معناشناسی در آثار معماری از منظر اسلامی
چکیده فارسی مقاله
ﻣﻘﺪﻣﻪ: ﻃﯽ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﺴﺎﻟﻪ "ﭼﯿﺴﺘﯽ ﻣﻌﻨﺎ در آﺛﺎر ﻣﻌﻤﺎری"، ﻧﮕﺎرﻧﺪﮔﺎن در ایﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻧﻈﺮیﻪای ﺟﺪیﺪ در ﺣﻮزه ﻣﻌﻨﺎی آﺛﺎر ﻣﻌﻤﺎری ﺑﺎ ﻋﻨﻮان "ﻣﻌﻨﺎﺷﻨﺎﺳﯽ در آﺛﺎر ﻣﻌﻤﺎری از ﻣﻨﻈﺮ اﺳﻼﻣﯽ" ارایﻪ ﻧﻤﻮدهاﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﺪف اﺻﻠﯽ از ﺗﺒﯿﯿﻦ ایﻦ ﻧﻈﺮیﻪ، ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﻣﻌﻨﺎ در آﺛﺎر ﻣﻌﻤﺎری از ﻣﻨﻈﺮ اﺳﻼﻣﯽ اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺗﺎﻣﯿﻦ ایﻦ ﻫﺪف، ﭘﺎﺳﺦ ﭘﺮﺳﺶ ﻫﺎیﯽ ﻧﻈﯿﺮ "ﭼﮕﻮﻧﮕِﯽ داﻣﻨﻪ ﻣﻌﻨﺎیﯽ » و "ﭼﯿﺴﺘِﯽ ﻧﻘﺶ ﻣﻌﻤﺎر در ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮِی ﻣﻌﻨﺎی اﺛﺮ" روﺷﻦ ﺷﻮد. روﺷﯽ ﮐﻪ ﺑﺮای اﺳﺘﻨﺘﺎج ﻧﻈﺮیﻪ ﻓﻮقاﻟﺬﮐﺮ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ روﺷﯽ ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ (ﻣﺮﮐﺐ از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮای ﮐﯿﻔﯽ و اﺳﺘﺪﻻل ﻣﻨﻄﻘﯽ) اﺳﺖ. ﺿﻤﻦ آﻧﮑﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺗﺌﻮریﮏ ﻧﻈﺮیﻪ، ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ از ﻃﺮیﻖ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﺳﻨﺎدی ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای و ﺑﺎ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮔﺰاره ﻫﺎی ِﺣﮑﻤﯽ و ﺑﻨﯿﺎن ﻣﻮﺟﻮد در آﻣﻮزه ِﻫﺎی ﻓﻠﺴﻔﯽ ﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ و ﺑﻪﻃﻮر ﺧﺎص، آﻣﻮزهﻫﺎی ﺣﮑﻤﯽ- ﻣﮑﺘﺐ اﺳﻼم اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: ﺑﺮﭘﺎیﻪ یﺎﻓﺘﻪ ﻣﻌﻨﺎی اﺛﺮ در ﻣﻘﺎم ﺗﮑﻮیﻦ، ﻣﺘﺎﺛﺮ ًاز ﺳﻪ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻣﻌﻤﺎر، ﮐﺎﻟﺒﺪ اثر و زمینه است حال آنکه در مقام تاویل علاوه بر این ﺳﻪ ﻣﻮﻟﻔﻪ، ﻣﻮﻟﻔﻪ ﭼﻬﺎرﻣﯽ ﺑﻪ ﻧﺎم ﻣﺨﺎﻃﺐ ﻧﯿﺰ ذی ﺳﻬﻢ اﺳﺖ؛ ﺛﺎﻧﯿﺎ دامنه معنایی آﺛﺎر ﻣﻌﻤﺎری، داﻣﻨﻪای ﻧﯿﻤﻪﺑﺴﺘﻪ، ﺿﺎﺑﻄﻪﻣﻨﺪ و ﻣﺤﺪود اﺳﺖ ﮐﻪ ایﻦ ﻣﺤﺪودیﺖ ﺑﻪدﻟﯿﻞ وﺟﻮد ﻋﺎﻣﻞ ﻣﺸﺘﺮﮐﯽ ﺑﻪ ﻧﺎم ﻓﻄﺮت ﻣﯿﺎن ﻫﻤﻪ اﻧﺴﺎنﻫﺎ اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﻓﻄﺮت ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﺎﻣﻞ ﻣﺸﺘﺮک و ﺛﺎﺑﺖ و ﺣﻘﯿﻘﯽ ﺑﯿﻦ ﺗﻤﺎم اﻧﺴﺎن ﻫﺎ، اﺛﺮ ﻣﻌﻤﺎری ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻻزم ﺑﺮای اﻟﻘﺎی ﻫﺮ ﻣﻌﻨﺎیﯽ را ﻧﺪارد و ﻫﺮ ﮐﺎﻟﺒﺪی، ﻣﺎﺑﻪازای معنایی ﻣﺸﺨﺼﯽ دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ﻣﻌﻨﺎ،ﺗﺎویﻞ،آﺛﺎر ﻣﻌﻤﺎری،آﻣﻮزهﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ،
عنوان انگلیسی
Semantics in Architectural Works Based on Islamic View
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction By examining “quiddity of meaning in architectural works”, the authors claimed to have introduced a new theory in the field of the meaning of architectural works entitled “semantics in architectural works based on the Islamic view”. The main purpose of explaining this theory is to explain the nature of meaning in the architectural works from the Islamic point of view, so as to clarify the answers to such questions as “how is the semantic domain of architectural works” and” quiddity of the role of architect in shaping the meaning of the work”. The method used to derive the aforementioned theory is a mixed method (consisting of qualitative content analysis and deduction). In addition, according to the theoretical nature of the theory, data collection was carried out through documentary library studies and by analyzing the rational basis and the philosophical foundations of the Islamic teachings and, in particular, the rational-philosophical teachings.
Conclusion Based on the results of this theory, firstly, the meaning of the effect, from the conception point of view, is influenced by the three components, including the architect, the framework of work, and the field. However, from the interpretation point of view, in addition to the three components, the fourth component, named stakeholder, is also significant. Secondly, the semantic domain of architectural works is semi-closed, regulated, and limited; this limitation is due to the existence of a common factor named nature. Therefore, considering the role of this common and constant factor, the architectural work does not the ability to induce any meaning, and every framework has a certain meaning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ﻣﻌﻨﺎ,ﺗﺎویﻞ,آﺛﺎر ﻣﻌﻤﺎری,آﻣﻮزهﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ
نویسندگان مقاله
محمد منان رئیسی |
عبدالحمید نقره کار |
نشانی اینترنتی
http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A--45550-22&slc_lang=other&sid=2
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1294/article-1294-1397307.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات