این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهارت آموزی، جلد ۴، شماره ۱۵، صفحات ۱۲۹-۱۴۳

عنوان فارسی بازاندیشی در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ارائۀ یک مدل پارادایمی با رویکرد ملی و بین‌المللی
چکیده فارسی مقاله توسعۀ ارتباطات در سطوح بین‌المللی تا حد زیادی مرزهای کشورها را درهم نوردیده است؛ در چنین فضایی ساده‌انگارانه است که به آموزش کارآموزان مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای فقط با رویکرد اشتغال داخلی بسنده کنیم. اتکا برالگوهای تدریس سنتی و دانش‌محور و فاصله داشتن با الگوهای فراشناختی در آموزش‌های کاربردی، از جمله چالش‌هایی هستنند که  کسب مهارت‌های استاندارد را دچار وقفه و خلل کرده است. بدون تردید، شیوه‌ها و الگوهای مهارت‌آموزی، نیاز به یک بازبینی و استانداردسازی زیربنایی دارد؛ نتایج این استانداردسازی، علاوه بر نقش آفرینی در توسعۀ اقتصاد داخلی، زمینه‌های توسعۀ ارتباطات مؤثر بین‌المللی، در حوزۀ مهارت‌آموزی را نیز فراهم می‌سازد. در این مقاله، به‌منظور مطالعۀ عینی و عمیق پدیدۀ مورد اشاره از روش داده‌بنیاد (گراندد تئوری) استفاده شده است، جامعۀ مورد مطالعه مربیان مراکز فنی- حرفه‌ای شهر تهران است؛ از این تعداد، 15 مربی از مراکز فنی- حرفه‌ای مناطق شرق و مرکز و جنوب شهر تهران به روش هدفمند انتخاب شدند. داده‌های به‌دست آمده با استفاده از مصاحبۀ عمیق از جامعۀ نمونه جمع‌آوری شد. پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات به شیوۀ کدگذاری باز و محوری و انتخابی، مدل پارادایمی ارائه شده است که در این مدل، ضمن بیان چالش‌های موجود، راهبردها و استراتژی های کاربردی به‌منظور توسعۀ مهارت‌آموزی در سطوح ملی و فراملی ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Reviewing the Technical and Vocational Training and Providing a Paradigmatic Model with National and International Approach
چکیده انگلیسی مقاله Communication development at international level has largely swept down countries' borders. In such an environment, it is not logical to only follow the current domestic employment approach especially for providing training services for trainees in technical and vocational training centers (TVTCs). Relying on traditional teaching and knowledge-based approaches and avoiding the meta- cognitive patterns in practical and skill training are challenges that have interrupted the process for acquiring the standardized skills. Undoubtedly, skill training practices and patterns need a fundamental review and standardization. So, this standardization not only plays a key role in growing the national economy, but also provides effective international communications in the field of skill training. In this paper, to study this phenomenon objectively and deeply, the Grounded Theory was used. Research population consisted of all Tehran TVTCs' instructors; of these, 15 people were selected purposefully from east, west and central TVTCs as sample population.  Data were collected by using deep interview among the samples. After analyzing data using open, axial and selective coding, a paradigmatic model, including; existing challenges, and applied strategies for skill training development in national and international levels, was developed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلی فریدونی |


منیژه احمدی |


محمدرضا تک روستا |



نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-26-73&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1399877.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علمی - ترویجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات