این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهارت آموزی، جلد ۲، شماره ۷، صفحات ۵۵-۷۰

عنوان فارسی نگاهی کاستی‌جویانه به عملکرد برنامۀ شاخۀ کاردانش
چکیده فارسی مقاله برای بررسی عملکرد شاخۀ کاردانش و مشاهدۀ تصویر این شاخه در آیینۀ پژوهش، یافته‌های تعداد 72 سند پژوهشی با استفاده از روش‌های ناظر بر مطالعات کیفی (تلخیص، طبقه‌بندی، تحلیل و تفسیر) مورد مطالعه قرار گرفت. از مطالعۀ این اسناد می­توان دریافت که تنها در 16 درصد این اسناد به نقاط مثبت برنامۀ کاردانش اشاره شده است. از مجموعه شواهد موجود چنین استنباط می­شود که عملکرد برنامۀ آموزش­های مهارتی شاخه کاردانش چندان موفقیت­آمیز نیست. ارزشیابی دقیق عملکرد برنامۀ کاردانش مستلزم توجه کافی به بافت فرهنگی و مجموعه نظام­هایی است که همواره درحال تعامل هستند. به همین دلیل، سر و سامان یافتن برنامه‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مستلزم بهبود وضعیت اقتصادی کشور و بازار کار است‌. اختلال در نظام اقتصادی کشور و رواج اقتصاد مبتنی بر دلالی و غلبۀ آن بر اقتصاد تولیدی می‌تواند موفقیت برنامه­های آموزش و پرورش رسمی و غیر رسمی، به ویژه برنامه­های آموزش­های مهارتی را تهدید کند. ادامۀ وضع موجود به لوث شدن برنامۀ کاردانش و تضیع حقوق دانش‌آموزان این شاخه منجر خواهد شد. بنابراین، بازبینی و اصلاح برنامه و تمهید مقدمات اجرا، توقف توسعۀ کمّی و اتخاذ تدابیر مؤثر برای توسعۀ کیفی برنامۀ کاردانش براساس معیارهای اقتصادی و فرهنگی کشور ضروری به‌نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامۀ کاردانش، بازار کار، کاستی‌ها، ارزشیابی

عنوان انگلیسی Looking at Shortcomings of Kardanesh performance
چکیده انگلیسی مقاله  Looking for shortcomings of Kardanesh (skill training program) performance in the mirror of research, findings of 72 research documents were reviewed in present study. Only 16 percent of these documents corresponding positive points of mentioned program. Overall, the available evidence it is inferred that the performance of vocational training is not successful. Careful and detailed evaluation of vocational programs requires attention to the cultural context and set of systems that are constantly interacting. For this reason, the promotion of technical and vocational education entail improving economic conditions in the macro-level and labor market. Disturbance in the economic system of the country (prevalent fixer-based economy and its domination over the productive economy), could threaten success of TVET programs. With this explanation, pointing to the need for timely notifying and adequate justification of stakeholders to ensure their commitment, some suggestions have been proposed to improve and reform(such as stopping expansion and effective measures to improve quality).  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Kardanesh, labor market, shortcomings, evaluation

نویسندگان مقاله احد نویدی |



نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-26-63&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1399880.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علمی - ترویجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات