این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهارت آموزی، جلد ۲، شماره ۷، صفحات ۱۲۱-۱۳۶

عنوان فارسی بررسی و شناسایی ابعاد و چالشهای اجرای برنامههای درسی جدید (بازنگری‌شده) نظام آموزش عالی مهارتی از دیدگاه مجریان
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش، بررسی دیدگاه‌های مدیران مراکز آموزش علمی-کاربردی و میزان آگاهی ایشان نسبت به تغییرات ایجادشده در برنامه‌های درسی رشته‌های تحصیلی علمی- کاربردی بر اساس بازنگری انجام‌شده در سال 1390، مقایسۀ آنها با برنامه‌های درسی قبلی، میزان هم‌سویی برنامه‌های جدید با اهداف نظام جامع آموزش مهارت و فنّاوری و نیز چالش‌ها و مسائل اجرایی پیش‌روی برنامه‌های درسی جدید بوده است. پژوهش به روش توصیفی- پیمایشی با استفاده از پرسشنامۀ محقق‌ساخته به انجام رسیده و جامعۀ تحقیق آن شامل مدیران تمامی مراکز آموزش علمی-کاربردی استان خراسان رضوی که اجرای هر دوی برنامه‌های جدید و قدیم را بر عهده داشته‌اند، به تعداد 230 بوده‌اند. حجم نمونه با فرمول کوکران محاسبه و با نمونه‌گیری خوشه‌ای، 144 نفر از 38 مرکز انتخاب و پرسشنامه‌ها بین آنها توزیع شد. نتایج حاکی از آن است که در تمامی موارد بازنگری‌های انجام‌شده، مدیران مراکز آموزشی نسبت به ماهیت و اهداف تغییرات ایجادشده در برنامه‌های درسی آگاهی و موافقت دارند. البته در برخی موارد مانند اهداف و محتوای آیین‌نامۀ نظام جامع مهارت و فنّاوری، اطلاع‌رسانی و توجیه مجریان برنامه‌ها ضرورت دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تغییر، بازنگری برنامه‌های درسی، مهارت‌آموزی، اجرای برنامۀ درسی.

عنوان انگلیسی Study of administrators and executers’ attitudes about the dimensions and challenges in implementing the new curriculum (revised) of vocational higher education
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research was study the attitudes of administrators of training centers of applied science and technology and level of their awareness about changes that has been created in curricula of disciplines (applied science), comparing those with old curricula, degree of co-direction of new curricula with goals of Comprehensive Prescription of Skills and Technology and, challenges and executive issues regarding new curricula. This research was run with survey method and a researcher-developed questioner was used for gathering of data. The population of research was all administrators of training centers in Khorasan province that have implemented both old and new curricula (230 persons). The samples were computed with Sample size was computed with Cochrane formula and method of sampling was cluster. Ultimately, 144 samples from 38 centers were selected and questionnaires were distributed among them. Results showed that in all items that were reformed, the administrators were aware and had agreement about nature and goals of changes in curricula. Of course, in some cases like goals and content of Comprehensive Prescription of Skills and Technology, more information and justification of agents is necessity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید علی قادری |


مرتضی کرمی |


حسین جعفری ثانی |



نشانی اینترنتی http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-26-66&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1399883.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علمی - ترویجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات