این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آمایش جغرافیایی فضا، جلد ۸، شماره ۳۰، صفحات ۵۹-۷۸

عنوان فارسی ارزیابی و اولویت‌بندی موانع و چالش‌های بازاریابی محصولات کشاورزی با استفاده از فرآیند تحلیل شبکه‌ای فازی (مطالعه موردی: روستاهای بخش مرکزی شهرستان پلدختر)
چکیده فارسی مقاله پلدختر یک شهرستان کشاورزی است که بیشتر مردم آن در روستاها زندگی می‌کنند. این بخش بزرگترین منبع اشتغال در این منطقه می‌باشد که درآمد و رفاه خانوارهای روستایی بستگی زیادی به آن دارد. با این حال بازایابی محصولات روستاهای منطقه در سطح پایینی است. بازاریابی محصولات یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه روسـتایی محسوب می‌گردد که بهبود زندگی اقتصادی روستاییان را به دنبال خواهد داشت. هدف این مطالعه بررسی موانع و مشکلات کشاورزان در مورد بازاریابی تولیدات روستایی است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و روش انجام آن، ترکیبی (کیفی و کمی) است. ابزار گردآوری داده‌ها و اطلاعات پرسش‌نامه خبرگان بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان امور کشاورزی و مدیریت بازاریابی بخش مرکزی شهرستان پلدختر بوده، که با روش نمونه‌گیری هدفمند 30 کارشناس برای انجام مقایسات زوجی انتخاب شد. موانع و چالش بازاریابی محصولات روستایی با استفاده از نظر کارشناس امور کشاورزی و مدیریت بازاریابی بخش مرکزی شهرستان پلدختر در قالب پنج طبقه اصلی، فیزیکی، فرهنگی، مالی، ساختار بازار و موانع ترویجی و بیست و پنج زیر موانع تعیین گردید. برای شناسایی رابطه میان این موانع همچنین تعیین کمیت روابط و اهمیت وزن آنها از فرآیند تحلیل شبکه‌ای فازی(FANP) استفاده شد. نتایج به دست آمده از مدل ارائه شده نشان می‌دهد که از میان پنج مانع اصلی در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی، مهم‌ترین موانع به ترتیب مربوط به فقدان زیرساخت‌های فیزیکی (316/0)، موانع فرهنگی (217/0) و ساختار بازار (174/0) و در زمینه زیر موانع به ترتیب مربوط به فقدان صنایع تبدیلی و فرآوری، عدم آگاهی کشاورزان و وجود واسطه ها و دلالان می‌باشد. لذا به منظور کاهش موانع پیش روی بازاریابی محصولات کشاورزی از سوی مسئولین و سازمان‌های مربوطه، باید حمایت‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد که مهم-ترین آن ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در این منطقه می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Assessment and prioritization of agricultural marketing challenges using Fuzzy Analytical Network Process (case study: the central rural city Poldokhtar)
چکیده انگلیسی مقاله Poldokhtar an agricultural city that most people live in rural areas. This sector is the largest source of jobs in the region That depends largely on its income and welfare of rural households. However, marketing of products in rural areas low level. Products marketing is considered one of the most important indicators of rural development to improve the economic life of the villagers will be followed. The purpose this study was to investigate the problems of farmers in the marketing of rural products. The purpose of the present study, functional and perform the composition (qualitative and quantitative) is. The data gathering tool and information on questionnaires were experts. The statistical population consisted of agricultural specialists and marketing management Poldokhtar city's the central part of, which purposive sampling was elected 30 experts to conduct of paired comparisons. Products marketing obstacles and challenges rural agriculture by using expert opinion and marketing management of the central city Poldokhtar in five main categories, physical, cultural, financial, market structure and development barriers and obstacles were under twenty-five. For identify these barriers also to quantify relationships between weight and importance of the Analytic Network Process(FANP) be fuzzy. Results obtained of the proposed model indicate that among five main obstacle marketing of agricultural production, the most important barriers respectively related to lack of physical infrastructure (0/316), cultural barriers (0/217) and lack of resources financial (0/174) and in the following obstacles respectively related to lack of processing and packaging industries, farmers and middlemen and speculators is a lack of awareness. So in order to decline in barriers to agricultural marketing by authorities and relevant agencies, should additional support in this regard That the most important agro industries in this region.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی اکبر عنابستانی |
استاد جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

مهرشاد طولابی نژاد |
دانشجوی دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.


نشانی اینترنتی http://gps.gu.ac.ir/article_85832_45ce78c1bec87bf67b5be58374073e10.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/557/article-557-1401701.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات