این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۷-۲۱
عنوان فارسی
عوامل استرسزا و رابطه آنها با سلامت عمومی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: معمولا" دانشکدههای پزشکی به عنوان محیطهایی استرسزا در نظر گرفته میشوند که اغلب تأثیر منفی در عملکرد تحصیلی، سلامت جسمی و روانی دانشجویان دارد. این مطالعه به منظور بررسی عوامل استرسزا و رابطه آنها با سلامت عمومی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1378 انجام گرفت. مواد و روشها : از میان کل دانشجویان، 340 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. اطـلاعات بوسیله پرسشنامههای عوامل استرسزا و سلامت عمومی(General Health Questionnaire) GHQ جمعآوری شدند. نتایج: در این مطالعه از نظر سلامت عمومی تفاوت معنیداری بین دانشجویان دختر و پسر، مجرد و متأهل، بومی و غیر بومی، رشتههای تحصیلی، سهمیههای قبولی، مدت تحصیل در دانشگاه، دانشکدههای مختلف و دانشجویان شبانه و روزانه مشاهده نشد. همچنین از نظر نمره عوامل استرسزا تفاوت معنیداری بین دانشجویان مجرد و متأهل، بومی و غیر بومی، سهمیههای قبولی و دانشجویان شبانه و روزانه یافت نشد. اما در ارتباط با این متغیر تفاوت بین دانشجویان دختر و پسر (0.05 =P)، رشتههای تحصیلی (0.01 =P)، مدت تحصیل در دانشگاه (0.05= P)، و دانشکدههای مختلف (0.001 =P) معنیدار بود. مهمترین عامل استرسزا از نظر دانشجویان «نگرانی از سلامتی اعضای خانواده» و «نگرانی از آینده، شغلی» ذکر شده است. همچنین رابطه بین عوامل استرسزا و سلامت عمومی دانشجویان معنیدار بود (05/0P=). نتیجهگیری: بنظر میرسد، دانشجوبان بخصوص دانشجویان دختر استرس بیشتری را تجربه میکنند و این مسئله در سلامت عمومی آنان تأثیر نامطلوبی دارد. بنابراین لزوم شناسایی دانشجویان آسیبپذیر و کمک به آنها احساس میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عوامل استرسزا، سلامت عمومی، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Stress Factors and their Relation with General Health in Students of Kurdistan University of Medical Sciences in Year 1999
چکیده انگلیسی مقاله
ABSTRACT INTRODUCTION: Stress is one of the most important factors that has undesirable effets on education and psychosomatic health of students.This study was conducted to evaluate stress factors and their relation with general health in students of Kurdistan university of medical sciences in 1999. MATERIALS & METHODS: The subjects were 340 students that were selected by random sampling. Data was collected by stress factors questionnaire and general health questionnaire (GHQ). RESULTS: The study showed no significant difference in general health among the students regarding sex, married state, native state, educational course, educating faculty and profit or nonprofit education. They also revealed no significant difference in score of stress factors regarding married state, native state, acceptance rationing, and profit or nonprofit education. Hewever, there was significant difference in score of stress factors among the students regarding sex (P=0.05), educational faculty (P=0.01), duration of education (P=0.05) and educating faculty (P=0.001). The most important stress factors in all students were “family health” and “occupational outcome”. The stress factors significantly associated with general health of the students (P=0.05). CONCLUSIONS: It seems that, the students particularly female students has more stress and it cause undesirable effects on their general health. So, it is essential to determine the students at risk and help them.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Stress factors, General Health, Students
نویسندگان مقاله
غلامرضا اسفندیاری | gholamreza esfandiari
faculty member of psychology, kurdistan university of medical sciences, ghods hospital, pasdaran street, sanandaj, iran
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیمارستان قدس، خیابان پاسداران، سنندج، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-15&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات