این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
آرشیو توانبخشی
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۲۰-۳۱
عنوان فارسی
هنجاریابی آزمون دیداری–حرکتی بِندر-گِشتالت در گروه کودکان ۷-۴ ساله تهران
چکیده فارسی مقاله
هدف آزمون بِندر-گِشتالت، یکی از معروفترین آزمونهای عصب-روانشناختی است که توسط لورتا بِندر برای ارزیابی سطح بالیدگی ادراکی-حرکتی کودکان طرحریزی شد. آزمون بِندر علاوهبر کاربرد اصلی خود، یعنی تشخیص آسیب مغزی، کاربردهای مهم دیگری چون سنجش آمادگی کودکان برای ورود به دبستان، پیشبینی پیشرفت تحصیلی، تشخیص کودکان دچار اختلال خواندن و ناتوانی یادگیری، مطالعه نارساییهای رشدی و همچنین بهعنوان یک آزمون هوشی غیرکلامی برای ارزیابی آمادگی خواندن کودکان در بدو ورود به مدرسه بهکار بسته شده است. باتوجه به اهمیت بالای این آزمون در بخشهای گوناگون، تدوین فُرمی بهنجار از آن لازم بهنظر میرسید؛ بنابراین در این پژوهش، این کار بهشکلی بهروزتر و جامعتر نسبت به دیگر پژوهشهای انجامشده، صورت گرفته است. روش بررسی پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی بود و جامعه آماری آن را کودکان مراکز پیشدبستانی استان تهران تشکیل میداد. حجم نمونه موردبررسی، 523 نفر از کودکان پیشدبستانی بودند که در سه گروه 5-4 سال با 200 کودک (95 پسر و 105 دختر)، 6-5 سال با 199 نفر (112 پسر و 87 دختر) و 124 کودک 7-6 سال (64 پسر و 60 دختر) قرار گرفتند. آنان بهطور نمونهگیری خوشهای از تعدادی مراکز پیشدبستانی واقع در مرکز، جنوب و شمالشهر تهران، طی سه ماهه اول سال 1391، انتخاب شدند. قرارگرفتن در دامنه سنی پیشازدبستان و داشتن ظریب هوشی طبیعی (براساس اطلاعات اخذشده از مراکز) ملاک ورود آزمودنیها به این پژوهش بود. کودکان در مهدهای محل خود موردآزمایش قرار گرفتند. پروتُکلهای بهدستآمده براساس سیستم نمرهگذاری رشدی کوپیتز نمرهگذاری و درنهایت با استفاده از آزمونهای خی-2 در نسخه 20 نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: تحلیلهای انجام شده در گروه کودکان 4 سال نشاندهنده 75/14=M و 82/1=SD بود. بیشترین تعداد خطاها بهترتیب به خطای تحریف در طرح A و شمارههای 7 و 8 و کمترین خطاها نیز به ترسیم خطی در طرحهای 6 و 3 مربوط بوده است. در خطای عدمتناسب در طرح A و خطای تکرار در طرح 2، دختران بهطور معنادارتری خطای بیشتری را نسبت به پسران نشان دادهاند. این در حالی است که در خطاهای چرخش طرح 5 و عدمتناسب در طرح 7، نمرات پسران بالاتر بوده است. در گروه کودکان 5 سال 67/9=M و 38/4=SD و پرتکرارترین خطا، تحریف در طرحهای شماره 8 و طرح A بود. بهعلاوه کمترین خطا، به ترسیم خطی در طرح 3، تحریف در طرح 7 و ترکیب نادرست اجزا در طرح 5 تعلق داشت. در ترکیب نادرست و ترسیم خطی در طرح شماره 5، پسران بهطورمعناداری نمرات خطای بالاتری از دختران داشتند. برای کودکان گروه 6 سال 15/8=M و 17/4=SD بود. رایجترین خطاها در ترسیم بهترتیب عبارتند از: خطاهای تحریف در طرح 8 و A، چرخش در طرحهای 7 و 3 و عدمتناسب در طرح 7. کمترین خطاها به ترسیم خطی در طرحهای شماره 5 و 3، چرخش در طرحهای 8 و 1 و بهدنبال آن تحریف در طرح شماره 1 مربوط بود. تأثیر جنس مذکر در بروز خطاهای ترکیب نادرست در طرح A و 3، چرخش در طرح 1 و تحریف شکل در طرح 6 و7 و جنس مؤنث در خطای ترکیب نادرست در طرح 2 و خطای چرخش در طرحهای 2 و 8 مشاهده گردید. نتیجهگیری نتایج پژوهش حاضر با دیدگاه بالیدگی کوپیتز و دیگر مطالعات داخلی و خارجی همسو است و بر ارتقای رشد ادراک دیداری-حرکتی با افزایش سن دلالت میکند؛ بنابراین، بر قابلیت کاربرد این آزمون با روش نمرهگذاری کوپیتز در مورد توافقهای کودکان ایرانی اشاره دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Normalizing the Bender Visual-Motor Gestalt Test for 4 to 7 Years Old Children of Tehran, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Objective Bender-Gestalt is one of the well-known neurocognitive tests designed by Lorta Bender to evaluate perceptual-motor development level in children. Besides its principle application in evaluation of cerebral damage, Bender test has other important applications, such as evaluating children for entering school, anticipating educational progress, diagnosing children with reading and learning disorders, studying growth retardation, as well as a nonverbal intelligence test to evaluate children’s reading readiness to enroll in elementary school. Because of the importance of this test in many diagnostics aspects, it is necessary to prepare a normalized form of this test. In this study, we tried to provide this form in a more comprehensive and updated form compared to previous studies. Materials & Methods This is a descriptive-analytic research. The study population comprised all preschool children in Tehran. In this research, we surveyed 523 (271 boys and 252 girls) preschool children in 3 groups of 4-5 years old (200 children, 95 boys and 105 girls), 5-6 years old (199 children, 112 boys and 87 girls), and 6-7 years old (124 children, 64 boys and 60 girls) who were selected by cluster sampling method from some preschools centers in south, north, and center of Tehran during the spring of 2012. The inclusion criteria were having normal intelligence quotient and being in the range of preschool age. Obtained protocols were numbered on the basis of expanded Koppitz scoring system, and finally were analyzed using the Chi-squared test. Results Data analysis for 4-5 years old group revealed the result of M(SD) as 14.75(1.82). The most frequent errors belonged to distortion in plans A, 7, and then 8. Also, the least frequent errors belonged to linear drawing of plans 3 and 6. With regard to misproportion error in plan A and repetition error in plan 2, girls made significantly less errors than boys, while with regard to spin errors of plan 7 and misproportion in plan 7, boys got the higher scores. In 5-6 years old group of children, M(SD) was 9.67(4.38). Also, the most frequent errors belonged to distortion in plans 8 and A. Furthermore, the least frequent errors belonged to linear drawing in plan 3, distortion in plan 7, and isproportion of components in plan 5. With regard to inappropriate composition and linear drawing of plan 5, boys made significant higher errors than girls. For children of 6-7 years old, M(SD) was 8.14(4.17). The most common errors in drawing belonged to first distortion errors in plans A and 8, and then spins in plans 7 and 3, and lastly to misproportion in plan 7. The least frequent errors belonged to linear drawing of plans 5 and 3, spin in plans 8 and 1, and finally distortion in plan 1. Male gender was effective in committing errors of wrong composition of plans A and 3, spin in plan 1, figure distortion in plans 6 and 7, also female gender in errors of wrong composition of plan 2, spin in plans 2 and 8. Conclusion Consistent with Koppit’z maturational hypothesis and previous studies (Iranian and foreign), our results showed visual-motor improvement of perceptual performance with increasing age. In conclusion, koppitz scoring system is applicable to Iranian children protocols.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیامک طهماسبی | siamak tahmasebi
tehran-uswr-group of preschool education
تهران.دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. پروه رشد و پرورش کودکان پیش دبستانی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
سامان مفاخری باشماق | saman mafakheri bashmaq
department of psychology of exceptional children, faculty of psychology amp;amp; education, allameh tabataba amp;apos;i university, dehkadeh-ye-olympic, tehran, iran.
تهران، دهکده المپیک، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی کودکان استثنایی.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
عاطفه عمادالدین | atefe emad al din
tehran-uswr-group of preschool education
تهران.دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. پروه رشد و پرورش کودکان پیش دبستانی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
راحله رضایی | rahele rezaei
tehran-uswr-group of preschool education
تهران.دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. پروه رشد و پرورش کودکان پیش دبستانی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-361-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات