این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۲۹۴-۳۰۳

عنوان فارسی اثر تمرینات گروهی و تنظیم بریس میلواکی در فواصل کوتاه‌تر بر شدت انحنا و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک
چکیده فارسی مقاله هدف:بریس بهمراه ورزش مؤثرترین پروتکل درمانی اسکولیوز ایدیوپاتیک برای بیماران با زوایای اسکولیوزی 45-25 درجه می‌باشد.بهرحال جنبه‌های روانشناختی درمان اسکولیوز که کیفیت‌زندگی را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد، و نامشخص بودن زمان دقیق تنظیم نیروی پدهای بریس میلواکی،هدف این مطالعه چندوجهی را بر پایه بررسی اثر انجام این ورزش‌ها بصورت گروهی همراه با تنظیم بریس میلواکی در فواصل کوتاهتر در مقایسه با روش مرسوم قرار داده است. روش بررسی:سی و چهار بیمار مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک با زوایای اسکولیوزی 50-15 درجه در این مطالعه وارد شدند و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند.افراد دو گروه در یازده هفته برنامه درمانی، متفاوت بین دو گروه،شرکت نمودند.کیفیت‌زندگی افراد هر دو گروه،قبل و بعد از مداخله با تکمیل پرسشنامه SRS-22،و همچنین زوایای اسکولیوزی آنها قبل و بعد از مداخله بر اساس عکس‌های رادیوگرافی اولیه و ثانویه مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت.جامعه آماری،بیماران مراجعه کننده به مرکز جامع توانبخشی هلال احمر و نمونه‌گیری به صورت غیرتصادفی صورت گرفت. یافته‌ها:شدت انحنای اسکولیوزی گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل،بعد از مداخله بطور معناداری کاهش یافته‌است(p=0.04).در حوزه‌ی رضایت‌از‌درمان نیز بین دو گروه بعد از مداخله اختلاف معناداری مشاهده شد(p=0.04).همچنین در خصوص کیفیت‌زندگی بیماران با زوایای کاب کمتر از 30 درجه در مقایسه با بیماران با زوایای کاب بالاتر از 31 درجه،در حوزه‌های خویشتن‌بینی(p=0.00)،رضایت‌از‌درمان(p=0.03) و نمره‌کلی کیفیت-زندگی(p=0.00)،تفاوت معناداری مشاهده گشت. نتیجه‌گیری:تنظیم بریس در فواصل کوتاهتر همراه با انجام ورزشها به صورت گروهی،در طی یازده هفته موجب افزایش رضایت از درمان و کاهش زاویه انحنای اسکولیوزی بیماران مورد مطالعه شده‌است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Group Exercising and Adjusting the Brace at Shorter Intervals on Cobb Angle and Quality of Life of Patients with Idiopathic Scoliosis
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Bracing along with exercising is the most effective protocol in patients with idiopathic scoliosis which have Cobb angles of 25 to 45 degrees. However, since the psychological aspects of scoliosis treatment may affect the quality of life, and the exact time for adjusting the pads of Milwaukee brace is unknown; Therefore the aim of this study was evaluating the effect of exercising in a group, with adjusting the brace in shorter intervals, in compare to routine protocol, in the treatment of idiopathic scoliosis. Matterials & Methods: Thirty-four patients with idiopathic scoliosis which had Cobb angles of 50 to 15 degrees were included in this study and were divided into experimental and control groups. The patients of two groups participated in an eleven-week treatment program, differ between the two groups. Quality of life scores of both groups were evaluated before and after intervention using SRS-22 questionnaire, as well as scoliosis angles before and after the intervention according to the primary and secondary radiographic X-rays. Results: Statistical analysis was performed using Paired T-Test in each group, and Independent T-Test between the two groups before and after treatment. The severity of scoliosis curvature and satisfaction domain of the experimental group was reduced significantly in compared with the control group, after intervention (P=0.04). Moreover in the case of the quality of life in patients with Cobb angles less than 30 degrees, compared with patients with Cobb angles greater than 31 degrees, in the domains of self-image, satisfaction, and total score, the difference was significant (P< 0.05). Conclusion: Adjusting the brace at shorter intervals along with exercising as a group, during the eleven weeks of treatment, has increased satisfaction and reduced the scoliosis Cobb angles of patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا هدایتی | zahra hedayati
department of orthosis amp;amp; prosthesis, school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran.
گروه ارتوز و پروتز، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.گروه ارتوز و پروتز، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

مجتبی کامیاب | mojtaba kamyab
department of orthosis amp;amp; prosthesis, school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran.
گروه ارتوز و پروتز، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

امیر احمدی | amir ahmadi
department of physical therapy, school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran.
گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

طاهر بابایی | taher babaee
department of physical therapy, school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran.
گروه ارتوز و پروتز، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

زهرا ریحانی نژاد | zahra reyhaninejad
department of health amp;amp; sport medicine, faculty of physical education and sport sciences, university of tehran, tehran, iran.
گروه بهداشت و طب ورزش، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محمدصالح گنجویان | mohammad saleh ganjavian
department of orthopaedic surgery, shafa yahyaiian hospital, tehran university of medical sciences, tehran, iran.
گروه جراحی ارتوپدی، بیمارستان شفا یحیاییان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1822-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اورتز و پروتز
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات