این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۲، شماره ۴۹، صفحات ۷۱-۹۸

عنوان فارسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و مقابله درمانگری بر خلق و نگرش به مواد مخدر نوجوانان در معرض خطر سوءمصرف مواد
چکیده فارسی مقاله هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و مقابله درمانگری بر خلق و نگرش به مواد مخدر نوجوانان در معرض خطر سوءمصرف مواد انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش­ های شبه­ آزمایشی با دو گروه آزمایش ویک گروه گواه بود. جامعه آماری در این پژوهش را دانش ­آموزان پسر مقطع متوسطه دوم در جزیره کیش در سال تحصیلی 97-96 تشکیل می ­دادند که 577 نفر بودند. در این بین 45 نفر از دانش­ آموزان  بر اساس ملاک ورود انتخاب، به صورت انتساب تصادفی به 3 گروه  (گروه آموزش تنظیم هیجان، گروه مقابله درمانگری و گروه گواه) تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل  پرسش­  نامه عوامل خطرساز و حفاظت­ کننده مصرف الکل، سیگار و سایر مواد و پرسش­ نامه عاطفه مثبت و منفی می­ شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد برنامه ­های آموزش تنظیم هیجان و مقابله درمانگری بر عواطف مثبت و نگرش به مصرف مواد تاثیر مثبت داشته و این تغییرات در مرحله پیگیری پایدار بوده است. ولی این برنامه­ ها تاثیری بر عواطف منفی شرکت­ کنندگان نداشته است. نتیجه­ گیری: جهت افزایش عاطفه مثبت و تصحیح نگرش به مصرف مواد در نوجوانان می­ توان از برنامه­ های آموزش تنظیم هیجان و مقابله درمانگری استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Emotional Regulation and Coping Therapy Training on Affection and Substances Attitude in Adolescent at Risk of Drug Abuse
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Objectives: The purpose of this study was to determine the effectiveness of emotional regulation and coping therapy training on affection and substances attitude in adolescent at risk of drug abuse. Method: The present study was a quasi-experimental research with two experimental and one control groups. The statistical population of this study consisted of all 577 boy students in secondary high schools(the second period) in Kish Island, in 2017-18, and  finally 45 students were selected based on entry criteria and randomly divided to 3 groups (emotional regulation training group, coping therapy  training group and one control group). The research tools consisted of a questionnaire for risk factors and protective measures for alcohol consumption, smoking and other drugs, and Positive and Negative Affective Questionnaire. Data were analyzed using covariance analysis. Results: The results showed that emotional regulation and coping therapy training programs had a positive effect on positive affective and substances attitude and these changes have been steady to the stage of follow-up. But these programs did not affect the negative affective of the participants. Conclusion: It is recommended to use emotion regulation and coping therapy programs to increase positive affection and correct the substances attitude in adolescents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعاده بهره بر | S Bahrebar
General Directorate for International Affairs,islamic azad university
دانشگاه آزاد کیش

حسن احدی | H Ahadi
General Directorate for International Affairs,islamic azad university
دانشگاه آزاد واحد بین الملل کیش

علیرضا آقا یوسفی | AR Agha yosefi
ghom university payame noor
دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-2039-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/590/article-590-1408418.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات