این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۱۲، شماره ۴۹، صفحات ۱۵۵-۱۷۲
عنوان فارسی
تأثیر آموزش مهارت نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیک در تکانشگری افراد مبتلا به سوءمصرف مواد: مطالعه تک آزمودنی
چکیده فارسی مقاله
هدف: تکانشگری یکی از عوامل خطرساز شخصیتی گرایش به مصرف مواد، به شمار می رود. هدف مطالعه حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت نظمجویی هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیک در تکانشگری افراد مبتلا به سوءمصرف مواد بود. روش: پژوهش در چارچوب طرح تجربی تک آزمودنی اجرا شد. بر اساس مصاحبه تشخیصی ساختار یافته و ملاکهای ورود، از میان مردان مبتلا به اختلال سوءمصرف مواد، چهار نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و به صورت انفرادی طی ده جلسه تحت آموزش مهارت نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتار درمانی دیالکتیک قرار گرفتند. از مقیاس تکانشگری بارت (2004) جهت اندازه گیری تکانشگری استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد آموزش مهارت نظم جویی هیجان مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیک به شرکت کنندگان موجب کاهش نمرات هر چهار نفر در تکانشگری هیجانی، زود انگیختگی حرکتی و بی برنامگی شناختی می شود. به طوری که هر چهار شرکتکننده در طی جلسات کاهش قابل ملاحظهای در این مقیاس نسبت به خط پایه داشتند. نتیجه گیری: مداخلات مبتنی بر کاهش تکانشگری نظیر آموزش راهبردهای نظمجویی هیجان می تواند نقش محوری در درمان و پیشگیری از سوءمصرف مواد داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نظم جویی هیجان، رفتاردرمانی دیالکتیک، تکانشگری، سوءمصرف مواد
عنوان انگلیسی
The effects of emotion regulation skills training based on dialectical behavior therapy on impulsivity of people with substance abuse
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Introduction: One of the risk factors of personality tend to consume material is raised impulsivity, which it can be effective in the process of treatment and emotion regulation skills training based on dialectical behavior therapy. The goal of this study was to evaluate effects of emotion regulation skills training based on dialectical behavior therapy on impulsivity of people with substance abuse. Methods: the research was conducted within the frame of empirical proposal single experiment. Based on organized Diagnostic interviews and Entry criteria, among men with substance abuse disorders, four people were randomly selected. Four experiments individually trained during ten session of emotion regulation skills dialectical behavior therapy (DBT). I was used Impulsivity scale Barrett . Results: visual Review of effective charts and coefficient factor size represents reduction of significant experiment impacts in emotional impulsivity, motor impulsivity, and the lack of plan and Barret impulsivity. Conclusion: According to the findings of this study concluded that thrill-seeking skills training order based on dialectic behavioral therapy can be very useful in the treatment of substance abuse.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بهاره میراحمدی | B Mirahmadi
kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
جعفر حسنی | J Hasani
kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
نشانی اینترنتی
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-2094-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/590/article-590-1408422.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات