این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۲، شماره ۴۹، صفحات ۱۸۹-۲۰۸

عنوان فارسی اثربخشی آموزش راهبردهای نظم‌جویی فرآیندی هیجان بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و مشکلات سلامت عمومی دختران نوجوان با والدین معتاد
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشیِ آموزش راهبردهای نظم ­جوییِ فرآیندی هیجان بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و مشکلات سلامت عمومی دختران نوجوان با والدین معتاد بود. روش: روش این پژوهش شبه­ آزمایشی از نوع پیش ­آزمون-پس­ آزمون با گروه گواه بود. با استفاده از روش نمونه­ گیری در دسترس، 30 نفر از دانش ­آموزان دختر متوسطه ناحیه 3 کرج که والدین معتاد داشتند و در پرسش­ نامه سلامت عمومی (گلبرگ و هیلیر) نمره بالاتر از برش کسب کرده بودند، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش10 جلسه آموزش راهبردهای نظم­ جویی فرایندی هیجان دریافت کردند. یافته­ ها: نتایج نشان داد آموزش راهبردهای نظم ­جویی فرایندی هیجان باعث تغییر در 7 خرده مقیاس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (ملامت خویش، پذیرش، نشخوارگری، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه­ ریزی، دیدگاه گیری و ملامت دیگران) و کاهش مشکلات سلامت عمومی (افسردگی، اضطراب، جسمانی و کل) شده است. نتیجه ­گیری: یکی از مداخله­ های موثر در تنظیم راهبردهای شناختی هیجان و کاهش مشکلات سلامت، آموزش نظم­ جویی فرایندی هیجان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of emotional regulation strategies training to cognitive emotion regulation strategies and general health problems of adolescent girls addicted parents
چکیده انگلیسی مقاله Aim: The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of Emotional Regulation Strategies Training to Cognitive Emotion Regulation Strategies and general health problems of adolescent girls addicted parents. Method: This semi empirical research used pretest, posttest design for the experimental and control groups. Using convenience sampling method, 30  high school students girl whose parents had addicted in Region 3 of Karaj, General Health Questionnaire (Petals & Hillier) and cognitive emotion regulation strategies questionnaire (Garnfsky et al.) had a higher score than cutting business , were randomly assigned to two experimental and control groups. The experimental group received 10 sessions of Emotional Regulation Strategies Training while the control group did not receive intervention . Results: The study data were evaluated through MANCOVA. The results showed Emotional Regulation Strategies Training altered 7 subscales of cognitive emotion regulation strategies (self-blame, acceptance, rumination, Positive refocusing, refocus on planning, Putting into Perspective, other blame ) . as well as Emotional Regulation Strategies Training to  was reduced In items general health problems (depression, anxiety, physical and general).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم عظیمی | maryam azimi
دانشگاه فرهنگیان امیرکبیر


نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-793-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/590/article-590-1408424.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات