این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
آرشیو توانبخشی
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۲۰۸-۲۱۷
عنوان فارسی
بررسی ارتباط کارکردهای اجرایی با علائم رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال اُتیسم با عملکرد بالا
چکیده فارسی مقاله
هدف: بررسی رابطه علائم اختلال اتیسم با تواناییهای شناختی میتواند به توصیف بهتر فنوتیپ این اختلال کمک و سببشناسی و درمان اختلال اتیسم را تسهیل نماید. تخریب کارکرد اجرایی یکی از چندین فنوتیپِ شناختی بالقوه در اختلال اتیسم است؛ بنابراین، هدف این مطالعه بررسی رابطه کمبود کارکردهای اجرایی با علائم اختلال اتیسم است. روش بررسی: در این پژوهش مقطعی، 50 کودک مبتلا به اختلال اتیسم عملکرد بالا با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس از مراکز رشد، بهآرا و تهرانپارس انتخاب شدند. سپس، آزمون گارز و پرسشنامه سنجش دامنه اختلال اتیسم توسط درمانگران و آزمونهای نوروسایکولوژیک عملکرد مداوم، استروپ و توجه انتقالی توسط آزمودنیها تکمیل گردید. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد بین توجه انتخابی با علائم ارتباطات و تعاملات اجتماعی و بین توجه پایدار با علائم تعاملات اجتماعی و رفتارهای کلیشهای رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (0/001>P) و (0/01>P) و (0/05>P) همچنین بین توجه انتقالی با علائم ارتباطات، تعاملات اجتماعی و رفتارهای کلیشهای رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (0/001>P) و (0/01>P) و (0/05>P). علاوهبراین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که توجه انتخابی و توجه انتقالی توانایی پیشبینی علائم ارتباطات و توجه پایدار توانایی پیشبینی علائم تعاملات اجتماعی و رفتارهاری کلیشهای را دارد (0/01>P) و (0/05>P). نتیجهگیری : نتایج این مطالعه از نقش کارکردهای اجرایی در علائم اختلال اتیسم حکایت دارد؛ بنابراین، پیشنهاد میشود مداخلات درمانی نوین در ترمیم کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال اتیسم طراحی شود
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Study the Relationship of Executive Functions with Behavioral Symptoms in Children with High-Functioning Autism
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The relation between autism disorder’s symptoms and cognitive capabilities can help with a better phenotype description of this disorder and can facilitate its pathological evaluation and treatment. Destruction of executive functions seems to be one of the cognitive reasons of potential phenotype in autism disorder. Thus, the present paper aims to study the relationship between executive dysfunction and autism disorder’s symptoms. Materials & Methods: In this cross-sectional research, 50 children with high-functioning autism were selected using convenience sampling method from Behara, Tehranpars and Roshd centers. Then, the GARS test and Autism Spectrum Screening Questionnaire was completed by therapists and neuropsychological tests of Strop and continuous performance test and shift attention were taken by the subjects. Pearson correlation coefficient and multi-variant regression were used for data analysis. Results: There is a significant positive relationship between selective attention with communicative and social interaction symptoms, sustained attention with social interaction symptoms and repetitive behaviors, shifting attention with communicative, social interaction and repetitive behavior symptoms (P< 0.001) (P< 0.01) (P< 0.05). In addition, the results of regression analysis also revealed that selective attention and shifting attention can predict communication, and sustained attention can predict social interaction and repetitive behaviors symptoms (P< 0.01) (P< 0.05). Conclusion: The results obtained by this study indicate the significant role of executive functions in autistic symptoms. Thus, it is recommended to consider new treatment interventions in repairing executive functions for treatment of children with autistic disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ولی شیری | vali shiri
organization
سیدعلی حسینی | seyyed ali hosseini
organization
ابراهیم پیشیاره | ebrahim pishyareh
organization
وحید نجاتی | vahid nejati
organization
اکبر بیگلریان | akbar biglarian
organization
نشانی اینترنتی
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1463-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات