این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
آرشیو توانبخشی
، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۶۸-۱۷۵
عنوان فارسی
تأثیر فعالیتهای ورزشی بر مهارتهای ادراکی-حرکتی کودکان سندرم داون چاق
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف تحقیق حاضر، بررسی اثر هشت هفته تمرینات ورزشی منتخب بر مهارتهای ادراکی- حرکتی در دختران چاق هفت تا سیزده ساله سالم و سندرم داون بود. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی با گروه کنترل، 22 کودک چاق سندرم داون و 22 کودک چاق غیر سندرم داون که به صورت نمونه گیری در دسترس هدفمند انتخاب شده بودند به مدت 24 جلسه تمرینی در تمرینات منتخب ورزشی هدفمند شرکت کردند. همگی آزمودنیها، قبل و بعد از تمرینات، فرم کوتاه آزمون ادراکی-حرکتی برونینکز-ازرتسکی را انجام دادند. یافتهها: نتایج نشان داد که هر دو گروه در مهارتهای حرکتی درشت پیشرفت معنیداری (P< 0/05) داشتند، اما در مهارتهای حرکتی ظریف این پیشرفتها معنیدار نبودند. همچنین مقایسه میزان پیشرفت دو گروه نشان داد که کودکان سندرم داون چاق در هر دو گروه مهارتهای حرکتی درشت و ظریف به طور معنیداری (P< 0/05) پیشرفت بیشتری نسبت به کودکان غیر سندرم داون داشتهاند. نتیجه گیری: علیرغم محدودیتهای فراوان ژنتیکی و محیطی اثرگذار بر کودکان سندرم داون چاق، تمرینات ورزشی هدفمند مبتنی بر بازی و تفریح می تواند محدودیتهای ادراکی- حرکتی آنان را تا حد زیادی بهبود بخشد. لزوم تمرینات ادراکی- حرکتی زود هنگام در این کودکان بیشتر به چشم میخورد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کودکان سندرم داون، چاقی، مهارتهای ادراکی-حرکتی
عنوان انگلیسی
The Effect of Sport Activities on Perceptual-motor Skills among Obese Children with Down Syndrome
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The aim of the present study was to investigate the effect of eight weeks selected sport trainings on perceptual- motor skills among typical obese girls and girls with Down syndrome (aged 7-13). Materials & Methods: In this quasi-experimental study with control group, 22 obese children with Down syndrome and 22 typical obese children who were selected purposefully participated in 24 purposeful sport training sessions. All groups were assessed with Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency before and after training sessions. Results: The findings showed that both groups of participants significantly developed in their gross motor skills (P< 0.05) but not in fine skills. Also, the results indicated that obese children with Down syndrome had significantly (P< 0.05) higher progress in both gross and fine motor skills than typical children. Conclusion: Despite of the variety of influential genetic and environmental constraints on obese children with Down syndrome they can develop their perceptual-motor skills via purposeful sport trainings such as play and leisure. Necessity of early perceptual-motor training is discussed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عبدالله قاسمی | abdollah ghasemi
islamic azad university, science and research branch, tehran, iran.
دانشگاه آزاد اسلالامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
مریم مومنی | maryam momeni
hhu ihoy io
اها خغ خغغ
مهدی سهرابی | mehdi sohrabi
jkbgjk uuiuih 8yyiu
ااع لهعلعهلفع
نشانی اینترنتی
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1241-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات