این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
آرشیو توانبخشی
، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۲۶-۳۵
عنوان فارسی
آیا تمرینات یکپارچگی حسّی-حرکتی بر تعادل ایستا و پویای کودکان کمتوان ذهنی تربیتپذیر تأثیر دارد؟
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات یکپارچگی حسّی-حرکتی بر تعادل ایستا و پویای کودکان کمتوان ذهنی تربیتپذیر بود. روش بررسی: در این مطالعه نیمهتجربی، به روش نمونهگیری هدفمند 40 نمونه از مرکز توانبخشی و آموزشی گلهای بهشت شهر ارومیه با میانگین سنی 2/81±8/48 سال و ضریب هوشی 6/81±30/62 موردمطالعه قرار گرفتند. از همه کودکان پیشآزمون گرفته شد. سپس نمونهها براساس دو فاکتور ضریب هوشی و نمرات پیشآزمون به دو گروه همتراز (همگن) تقسیم و بهطورتصادفی تحتعنوان گروههای آزمایش و کنترل در نظر گرفته شدند. هر گروه شامل 10 دختر و 10 پسر بود. برای ارزیابی بخشهای مربوط به تعادل از آزمون تبحّر حرکتی برینینکس ازرتسکی استفاده شد. گروه آزمایش در طی 50 جلسه، هر جلسه 45 دقیقه و 6 بار در هفته تحریکات حسّی را تجربه و تمرینات بدنی را اجرا کردند. گروه کنترل از برنامههای آموزشی کلاس استفاده نمودند. یافتهها: پس از 50 جلسه از هر دو گروه آزمایش و کنترل، پسآزمون بهعمل آمد و دادهها بهوسیله آزمون مان یو ویتنی تجزیه و تحلیل و تفاوت معناداری در نمرات پس آزمون بین گروههای آزمایش و کنترل مشاهده شد (P< 0/05). نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که تمرینات یکپارچگی حسی-حرکتی تعادل پویا و ایستا را بهبود میبخشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
یکپارچگی حسّی-حرکتی، کمتوان ذهنی، تعادل ایستا، تعادل پویا
عنوان انگلیسی
Does Sensory–Motor Integration ExercisesEffect on Static And Dynamic Balance in Children with Trainable Mental Retardation?
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The purpose of this research was to investigate the effect of sensory- motor integration exercises on static and dynamic balance in children with trainable mental retardation. Materials & Methods: In this semi experimental research, with Purposive sampling method 40 subjects from GOLHAYE BEHESHT rehabilitation and training center with the mean age 8.48±2.81 years and mean IQ 30.62±6.81 participated. All children were pre tested. Then According to both factors (IQ and pretest scores) subjects divided randomly in two (experimental & control) equal groups. Each group were consist of 10 boys & 10 girls .Balance evaluated by balance part of Bruininks – Ossietzky Test of Motor Proficiency were used .experimental group encounter to Sensory stimulation and perform physical exercises during 50 sessions ؛ each session was 45 minutes and 6 times a week . Control group were using the class education programs. After 50 sessions both groups (experimental & control) were post tested Results: Data analyzed by Uman vitny and observed a significant difference in posttest among experimental and control groups (P< 0.05). Conclusion: Experimental group gained more scores. This research indicated that sensory integration training improve balance (both static & dynamic balance).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لطیفه قاسم پور | latifeh ghasem pour
faculty of physical educaon and sports sciences, urmia university, west azarbaijan, iran
ارومیه.خ سعدی 2.خ معین کوچه نهم پلاک نوساز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه ارومیه (Urmia university)
فاطمه سادات حسینی | fatemeh sadat hosseini
organization
ارومیه.جاده سرو.دانشگاه نازلو.دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
حسن محمدزاده | hassan mohammad zadeh
organization
ارومیه.جاده سرو.دانشگاه نازلو.دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
نشانی اینترنتی
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1262-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات