این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
آرشیو توانبخشی
، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۶۶-۷۵
عنوان فارسی
بررسی مقایسهای مهارتهای حرکتی درشت، ظریف و تعادل بدنی در کودکان کمتوان ذهنی، اوتیسم و اختلال یادگیری با کودکان عادی
چکیده فارسی مقاله
هدف: هدف این پژوهش مقایسه مهارتهای حرکتی و تعادل بدنی در کودکان کمتوان ذهنی، اوتیسم و اختلال یادگیری با کودکان عادی بود . روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی-مقایسهای (مقطعی) بود که بر روی 120 کودک، شامل: 30 کودک عادی، 30 کودک دارای اختلال یادگیری، 30 کودک اوتیسم و 30 کودک کمتوان ذهنی با میانگین سن 7/7 سال که بهصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، از میان دانشآموزان مدارس و مراکز ویژه کودکان با نیازهای خاص مشهد انتخاب شدند، به انجام رسید. برای سنجش مهارتهای حرکتی این کودکان از سه مقیاس سنجش مهارتهای حرکتی درشت، ظریف و سنجش مهارت تعادل بدنی استفاده شد. برای تحلیل نتایج از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی مانند: میانگین، انحرافمعیار و تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. یافتهها: تفاوت معناداری بین مهارتهای حرکتی ظریف، درشت و مهارت تعادل بدنی، بین کودکان عادی و کودکان کمتوان ذهنی، اوتیسم و اختلال یادگیری وجود دارد (P< 0/0001). گروه کودکان با اختلال یادگیری در کل مهارتها بیشترین امتیاز و گروه کودکان اوتیسم کمترین امتیاز را بهدست آوردند. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که مهارتهای حرکتی و تعادل در کودکان دارای اختلال یادگیری، اوتیسم و کمتوانی ذهنی، ضعیفتر از کودکان عادی است که این امر نشاندهنده لزوم افزایش آموزشها در کودکان با نیازهای خاص در سنین پایینتر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Comparative Study of Gross and Fine Motor Skills and Body Balance in Children with Intellectual Disability, Autism and Learning Disorder with Normal Children
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The aim of the study was to compare the motor skills and the body balance in children with special disorders (Intellectual disability (ID), autism and learning disorder (LD)) with normally children (NC). Materials & Methods: The present study was a descriptive-comparative (cross- sectional) research, about 120 children including 30 NC, 30 children LD, 30 children with autism and 30 with ID. The mean age of 7.7, selected through the schools and centers for children with special needs Mashhad through staged clustered random selection. To measure the motor skills of the children, 3 gross and fine motor skills measurement scales and body balance skill measurement were used. Descriptive and analytical statistics such as mean, standard deviation and multivariable variance was mainly used Results: there was a meaningful difference in the gross and fine motor skills and body balance skill, (P< 0.0001), between the NC and ID, autism and children with LD. Also among children whit special needs, children with LD earned the maximum points in all of the skills and autism children earned the minimum points. Conclusion: According to the findings of the study, motor skills and body balance of children with learning disorder, autism and Intellectual disability is weaker than normally children’s. This indicates the need for increased education of children with special needs in this area is at a younger age.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عاطفه داوری نیا | a amp apos tefeh davari nia
isfahan university, isfahan, iran.
دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
احمد یارمحمدیان | ahmad yarmohammadian
esfahan university
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
امیر قمرانی | amir ghamarani
esfahan university
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1541-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات