این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
Money and Economy
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۷۵-۹۸
عنوان فارسی
روش جدید رتبه بندی مشتریان معتبر گروه بندی شده بر اساس DEA
چکیده فارسی مقاله
روش تحلیل دادههای پوششی (DEA) روشی غیر پارامتری متداولی برای رتبهبندی توسط واحدهای تصمیمگیر (DMU) میباشد. بر خلاف این واقعیت که روش DEA نیازی به پیشبینی متعدد ندارد، همگن بودن واحدهای تصمیمگیر از مهمترین نیازهای کاربرد این روش میباشد. بهعلاوه، در مورد مسایل جهان واقعی، به واسطه طبیعت واحدهای تصمیم گیر، رتبهبندی گروهی اهمیت ویژهای به دست آورده است. رتبهبندی اعتباری متقاضیان تسهیلات مالی، مهمترین پدیده مدیریتی بانکها و مؤسسات مالی میباشد و بودجه قابل توجهی برای ایجاد و کاربرد یک سیستم مؤثر رتبهبندی اعتباری دارد. چون سازمانهای کاربر در زمینههای مختلفی فعالیت میکنند، و رتبهبندی همزمان این سازمانها با استفاده از روش DEA سبب انحراف از اصل همگنی میباشد، کاربرد این ابزار محدود میشود. هدف این بررسی عبارت است حل این نقطه ضعف به گونهای است که امکان در نظر گرفتن سازمانهای غیرهمگن را فراهم آورد. نتایج روش پیشنهادی نشاندهنده توان تقویت شده این روش برای واحدهای تصمیمگیر میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The New Method for Ranking Grouped Credit Customer Based on DEA Method
چکیده انگلیسی مقاله
Data Envelopment Analysis (DEA) is a widely used non-parametric method for ranking by Decision-Making Units (DMU). Despite the fact that DEA method does not require numerous preconditions, the necessity of the DMUs to be homogeneous is one of the most important rules in applying this technique. Moreover, in real world problems, due to the nature of DMUs, the need for ranking the grouped data has gained significant importance. Credit rating of the financial facility applicants is considered by the banks and financial institutions as one of the most important management issues and significant budget is allocated to develop and imply an effective rating system. Since the applicant organizations operate in different businesses and industries, and simultaneous rating of these companies using the DEA method leads to violation of homogeneity rule, thus, application of this powerful tool is restricted. The purpose of this paper is to resolve this key weakness in such a way that makes it possible to simultaneously consider the heterogeneous companies. The results of the proposed method have shown an enhanced capability for rating the decision-making units
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد خیری چاری | mohammad kheiri chari
طاهره علی حیدری بیوکی | tahereh aliheidari bioki
حسن خادمی زارع | hasan khademizare
نشانی اینترنتی
http://jme.mbri.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-4&slc_lang=en&sid=en
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اقتصاد
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات